Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

10 tips för att skapa en innehållskalender

0
10 tips för att skapa en innehållskalender
Dela

Hur kan jag kontinuerligt skapa och tillhandahålla intressant, engagerande och relevant innehåll till mina potentiella och nuvarande kunder? Denna fråga bekymrar ofta marknadsförings- och kommunikationsproffs.

Även när företagets personal inkluderar begåvade skribenter och teknikkunniga sociala medieexperter kan det ibland kännas som en utmanande uppgift att ständigt skapa nytt relevant innehåll. En innehållskalender kan vara lösningen du letar efter.

Företag tenderar att vara motiverade att skapa och dela mer innehåll, men bristen på tid och mänskliga resurser står ofta i vägen. Särskilt de företag som sköter sin digitala marknadsföring och innehållsskapande internt kan ofta kämpa med att genomföra allt sitt planerade innehåll.

Men roten till problemet är inte alltid mängden resurser i sig, utan istället den ineffektiva användningen av dessa resurser på grund av dålig planering.

En innehållskalender är ett enkelt sätt att bekämpa detta problem och att få ut det mesta av ditt företags knappa resurser. Det är ett effektivt verktyg för att samordna innehållsskapande och hjälper till att dela upp ditt teams kommande arbetsbelastning i tydliga, lätthanterliga enheter.

Genom att implementera detta verktyg i din planeringsprocess kommer du att behöva lägga mindre tid på att undra vad du ska skriva, och istället fokusera på själva skapandet. Vi har samlat 10 tips som hjälper dig att komma igång med att skapa din egen innehållskalender:

  1. Definiera dina mål
  2. Skapa en mall för kalendern
  3. Välj dina kanaler
  4. Börja med kalenderåret
  5. Lägg till ditt eget innehåll
  6. Ha vintergrönt innehåll till hands
  7. Använd tidigare innehåll
  8. Bestäm publiceringsfrekvensen och sätt tidsgränser
  9. Uppdatera och granska din plan
  10. Övervaka hur ditt innehåll tas emot

1. Definera dina mål 

När du planerar ditt framtida innehåll, börja med frågan: vad är huvudmålet med det? Svaret på frågan bör användas som grund för att bestämma rätt kanal och format.

Är innehållet tänkt att:

  • Ta fram nya leads
  • Leda läsarna till en webbplats
  • Få synlighet
  • Öka antalet följare på sociala medier

De uppsatta målen har stor effekt på vem, var och hur ofta du publicerar innehåll. Det är därför viktigt att ditt team har en tydlig förståelse för dina mål inför och under planeringsprocessen.

Att definiera dina mål bör därför vara det första steget för att implementera en innehållskalender. Att trycka ut innehåll utan ett tydligt syfte kommer inte att gynna ditt företag – det kommer bara att slösa med resurser. Den person som arbetar med varje projekt eller punkt i kalendern bör ha en klar uppfattning om vad de förväntade resultaten är.

2. Skapa en mall för kalendern

Det finns ett överflöd av verktyg som erbjuder kalenderfunktioner på webben – välj gärna vilken mall som passar dig bäst. Men eftersom det kan vara tidskrävande att anta en ny programvara, kan din innehållskalender vara lika enkel som ett grundläggande kalkylblad.

Kalendern bör ha ett delningsalternativ om du planerar innehåll tillsammans med hela organisationen. Du kan till exempel skapa en kalendermall med det kostnadsfria verktyget Google Sheets, som gör att alla som deltar i innehållsskapandet kan redigera arket på sin egen dator för att lägga till kommentarer och idéer.

Din innehållskalender kan konstrueras enligt ditt teams specifika behov, men den bör innehålla åtminstone följande information:

  • Kanalen där innehållet kommer att publiceras
  • Ämnet
  • Typen av innehåll
  • Datum och tid för publicering
  • Personen som bestämmer
  • Uppföljning: har innehållet publicerats enligt schemat?

Här är ett exempel på hur en enkel innehållskalendermall kan se ut:

3. Välj dina kanaler

Ta reda på vilka kanaler dina nuvarande och potentiella kunder använder. Detta hjälper dig att definiera vilken typ av innehåll du bör fokusera på att skapa. Ska du publicera artiklar på din blogg? Bilder på Instagram och Twitter? Videor på YouTube? En undersökning på Facebook? Korta videor på Instagram och TikTok?

Det kan vara fördelaktigt att publicera innehåll på olika plattformar och i flera format, eftersom det kommer att bredda din publik. Se dock till att du har tillräckligt med resurser för att fokusera på de plattformar du väljer att visas på. Prioritera dina viktigaste kanaler och fokusera på att skapa högkvalitativt innehåll istället för att planlöst posta på alla plattformar du kan tänka dig. På så sätt håller du dig på rätt spår genom att producera kvalitetsinnehåll istället för att delta i varje enskild trend inom innehållsproduktion som inte ens tillför mervärde till din verksamhet.

Inlägg på sociala medier tenderar att vara den enklaste och minst tidskrävande typen av innehåll att skapa, men samtidigt är det bra att överväga hur du kan använda videoinnehåll för att marknadsföra ditt varumärke – även om planering och skapande av videor innebär att du måste investera mer av din tid och ansträngning. Se dock till att din innehållskalender inte bara är en social media-kalender, utan att den innehåller annat mer djupgående innehåll också.

Pressmeddelanden, expertartiklar och gästbloggar bör inkluderas i din kommunikations- och marknadsföringsplan för året, eftersom de sannolikt kommer att ge mer värde till dina potentiella kunder genom att ge mer information.

Dessutom kan sociala medier användas som ett effektivt sätt att korspromovera och dela ditt mer djupgående innehåll. Att lägga upp en infografik från ett blogginlägg på din Instagram, eller dela en artikel på LinkedIn eller Twitter kommer att skapa mer trafik och föra kunder till din webbplats. Att även använda vårt redan befintliga videoinnehåll i kortare form på TikTok eller Instagram kan vara ett effektivt sätt att driva trafik till dina andra plattformar.

4. Börja med kalenderåret

Använd kalenderåret som bas när du börjar planera ditt innehåll. Markera alla viktiga händelser som du vill bygga ditt innehåll kring – helgdagar, mässor, seminarier och utbildningar.

Semesterönskningar är ett enkelt sätt att producera innehåll och ta hänsyn till kunder.

Detta enkla steg hjälper dig att avgöra vilken typ av säsongsbetonat innehåll du kommer att behöva i framtiden och hjälper dig att uppskatta den kommande arbetsbelastningen, vilket gör att ditt team kan förbereda sig för det i förväg.

5. Lägg till ditt eget innehåll

När du har skrivit ner alla viktiga datum, börja fylla i tomrummen med relevanta innehållsidéer. Detta innehåll kan innehålla:

  • Temainlägg – Deltar du på en mässa eller ett seminarium? Är något relaterat till din verksamhet det aktuella diskussionsämnet? Följ den allmänna konversationen inom ditt område och ta tag i de aktuella ämnena snabbt.
  • Serieinlägg – Är du specialiserad på en tjänst som du skulle vilja berätta mer om för dina kunder? Serieinlägg är ett bra sätt att utbilda och föra fram din expertis.
  • Expertartiklar och gästbloggar om dina tjänster och aktuella ämnen inom ditt område
  • Pressmeddela=nden om lanseringen av en ny produkt, forskningsresultat eller att ditt företag går internationellt, för att nämna några
  • Säsongs- eller semesterhälsningar
  • Videor eller bilder från evenemang, kampanjer, produkter och projekt
  • Kundberättelser och intervjuer i form av en video eller ett case-exempel
  • Intressanta och roliga detaljer om organisationen – Vem besöker kontoret och vad händer under en fika?

Se till att du har tillräckligt med relevanta idéer för att fylla ditt schema. Lägg till variation i ditt innehåll för att hålla det intressant.

6. Ha vintergrönt innehåll till hands

Innehåll som inte är kopplat till ett visst datum eller tid kommer alltid att vara användbart för både dina kunder och ditt företag. Eftersom samtida teman förblir relevanta och ständigt söks på nätet, kommer denna typ av innehåll sannolikt att fortsätta få klick och besök även efter det första buzzet efter publicering.

Det är också lätt att återintroducera dina äldre tidlösa artiklar och blogginlägg för din publik genom att lägga till länkar till dem till ditt nyare innehåll relaterat till liknande teman.

Tidlöst innehåll kan också rädda dig vid tidpunkter när det finns förseningar i ditt schema. Eftersom det kan skapas och publiceras när som helst är det bra att ha färdigt innehåll lagrat någonstans för att användas vid tillfällen då ditt team kan behöva prioritera andra uppgifter. Det bör finnas en plats i din kalender för tidlösa innehållsidéer som kan användas när som helst.

7. Använd befintligt innehåll

Du behöver inte alltid skapa innehåll från grunden. De flesta företag har användbart innehåll i lager som inte har använts, såsom data från CRM-systemet och kundundersökningsresultat.

Gamla blogginlägg kan också återanvändas och uppdateras genom olika kanaler, som att göra om dem till korta videor. Dina potentiella kunder kan leta efter information på olika plattformar, varför det kan vara en bra idé att presentera liknande idéer i olika format. På så sätt kommer du att få ut det mesta av allt värdefullt innehåll du har skapat genom att nå olika målgrupper.

Det är också viktigt att se till att innehållet på din webbplats är uppdaterat, eftersom många potentiella kunder kan bläddra igenom dina äldre blogginlägg eller artiklar. Genom att granska och uppdatera dem ibland för att säkerställa att ditt innehåll är korrekt kommer du att se professionell och pålitlig ut.

Markera de uppdaterade artiklarna för att låta dina läsare veta att ditt innehåll är uppdaterat och att du hela tiden vill göra det mer värdefullt för dem.

Your customers will know that your articles are up-to-date when you mark them updated.

8. Bestäm publiceringsfrekvensen och deadlines

Tänk på hur ofta du realistiskt kan publicera nytt innehåll. Eftersom att skapa innehåll är tidskrävande är det viktigt att välja en publiceringsfrekvens som fungerar för dig. Att förstå dina egna gränser är avgörande för effektiviteten i kalendern. Om det är för fullt blir innehållet lidande. Det bör dock finnas tillräckligt med innehåll för att skapa trafik på din webbplats och tillföra värde till dina kunder regelbundet.

En innehållskalender hjälper dig hitta de mest hektiska tiderna för ditt företag. Att planera framåt kommer att hjälpa både individer och hela teamet att förbereda sig för företagets mest hektiska månader genom att se till att projekt startas och avslutas i god tid före publiceringsdatumet. Planeringen bör med andra ord alltid vara tidsbegränsad för att säkerställa att tidsfristerna hålls. Ett annat steg för att säkerställa att innehållsskapandet håller sig på rätt spår är att schemalägga blogginlägg på din CMS-plattform och inlägg på sociala medier på ett separat inläggsverktyg som Semrush.

Din innehållskalender bör dock inte sättas i sten – en viss grad av flexibilitet bör övervägas och tillåtas i schemaläggningen. Det kan finnas tillfällen då ditt företag snabbt måste kunna svara på externa händelser eller nyheter inom ditt område. Därför kan det ibland vara en bra idé att flytta det ursprungligen planerade och mindre brådskande innehållet till senare, och istället reagera på de färska nyheterna.

9. Uppdatera och granska din plan

Det finns inget definitivt svar på hur lång tid i förväg ditt innehåll ska planeras. Att planera framåt beror på flera faktorer, till exempel hur flyktigt ditt verksamhetsområde är, och kanske några faktorer relaterade till ditt företag specifikt.

Du bör dock komma ihåg att ju längre fram du planerar ditt innehåll, desto bättre flöde av innehåll förblir oavbrutet. En enkel riktlinje är att planera huvudinnehållet för hela året och sedan planera vecko- och dagligt innehåll mer i detalj för nästa månad.

Det bör finnas en möjlighet för individer att dela sina tankar och uppdatera sina planer när det behövs. Det kan vara en bra idé att se över innehållskalendern regelbundet med hela teamet. Detta hjälper dig att hålla dig på rätt spår och anpassa dig till eventuella förändringar.

10. Övervaka hur ditt innehåll tas emot

En av de stora aspekterna med digital marknadsföring är att nästan allt är mätbart. Men efter att ett företag lagt ner en betydande tid på att skapa och dela innehåll av hög kvalitet, är det ofta att mäta de faktiska effekterna av innehållet i bakgrunden.

Du bör ägna lite tid åt att undersöka din egen verksamhet och din egen data och överväga dem i dina framtida planer. Vilka inlägg på sociala medier har väckt flest samtal? Vilka blogginlägg har delats? Hur mycket synlighet har dina pressmeddelanden fått i media?

Med hjälp av Google Analytics kan du följa hur dina blogginlägg tas emot.

Du kan följa dessa mätvärden i dina verktyg:

Nyhetsbrevsverktyg: öppningsfrekvens, klickfrekvens, prenumeranter
Pressmeddelandeverktyg: öppnings- och klickfrekvens
Medieövervakningsverktyg: mängden omnämnanden och vad, var och hur sägs.
Många sociala medier-mått kan spåras på själva verktygen eftersom många av plattformarna har inbyggda analysverktyg som hjälper dig att mäta framgången för ditt innehåll.

När du väl vet vilken typ av innehåll som intresserar dina läsare kan du utvecklas och skapa ännu mer intressant och engagerande innehåll i framtiden.

Läs vår guide om hur du mäter resultaten av din externa kommunikation för att lära dig mer om prestandan för ditt innehåll.

Ladda ner guide


Läs mer om marknadsföring och kommunikation från vår blogg:

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer