Hur ser framtiden ut för digital marknadsföring?
Vilka jobb inom digital marknadsföring kommer att efterfrågas?
Är framtiden för sociala medier på väg mot katastrof?
Vi har sammanfattat några nyckelfakta och siffror för marknadsförare för att vara förberedda för framtiden. Hela vägen fram till 2022.
I slutet, ta en titt på infografiken som visar alla förutsägelser om digital marknadsföring.
Låt oss dyka in!
Här är vår lista över framtida trender inom digital marknadsföring:
- Innehållsmarknadsföring blir "innehållsförsäljning"
- En enda leverantör av programvara för maknadsföring
- Hyper-riktad marknadsföring
- Röstsökning
- Nya jobb inom marknadsföring
- Skräddarsytt innehåll
- Försäljning och marknadsföring smälter samman
- Investeringar i digital marknadsföring kommer att växa
- Nya kundbeteenden
- Skräddarsytt innehåll
- “Det finns en app för det”
- Nya beteenden på sociala medier
- Just-in-time marknadsföring
- Ökningen av AI
1. Innehållsmarknadsföring blir “innehållsförsäljning”
Fler och fler marknadsförare inser vikten av innehållsmarknadsföring.
Enligt rapporten av Content Marketing Institute, angav 93% av de mest framgångsrika innehållsmarknadsförarna inom B2B att dess organisation är extremt/mycket engagerade i innehållsmarkandsföring.
Företag ändrar sina sätt att skapa marknadsföringsmaterial. Det är där innehållsförsäljning kommer in i bilden.
Detta innebär i huvudsak att innehåll bör skapas för att stödja försäljningsprocesser. Marknadsteam måste ha en strategisk strategi för att skapa innehåll och anpassa innehållsstrategin till kundresan. Dessutom blir det avgörande att mäta inverkan av innehållsmarknadsföring på försäljningen. Detta kan uppnås genom att ställa in rätt KPI: er för innehållsmarknadsföring.
Fråga dig själv:
Hur många leads genererades genom insatserna av innehållsmarknadsföring?
Vårdar mitt innehåll existerande kunder och skapar förtroende?
2. En enda leverantör av programvara för maknadsföring
Visste du att ett genomsnittligt företag använder 91 molnbaserade marknadsföringstjänster?
Marknadsförare överväldigas av antalet leverantörer av marknadsföringsteknologi. Därför är det en växande trend att byta till en allt-i-ett programvara.
Liana Technologies verktyg är designade så att det endast krävs en inloggning för att komma åt alla verktyg, detta för att förbättra marknadsförares arbetseffektivitet och spara deras tid.
3. Hyper-riktad annonsering
Om du arbetar inom marknadsföring har du säkert snubblat över termen banner blindness.
Vad innebär det?
Läsare tenderar att ignorera annonser eftersom de flesta av dem är irrelevanta och påträngande. Men även om läsarna känner sig överväldigad av dåliga digitala annonser har de inget emot bra annonser.
Enligt forskning av Digital Connections kommer 49% att ignorera ett varumärke om det bombarderar dem med annonser eller om de anser att reklamen är irrelevant, medan 36% av de svarande är mer benägna att göra inköp från ett märke som skickar skräddarsydda meddelanden.
Detta innebär att framtiden för digital annonsering endast visar användare för hyperrelevanta annonser och använder exakta målgrupper.
I följande video avslöjar vi 5 sätt att hitta annonsgrupper för Google-annonser:
4. Röstsökning
Framtiden för röstdrivna sökfrågor verkar lovande.
Enbart i USA väntas försäljningen via röststyrd handeln uppgå till 40 miljarder dollar 2022.
Har du redan börjat optimera ditt innehåll för röstsökning?
5. Nya jobb inom marknadsföring
Den explosiva tillväxten av Big Data resulterar i ett behov av att kritiskt analysera och tolka enorma mängder data som företag får.
Därför kommer det att bildas nya jobb som t.ex. Market Research Analysts inom den närmsta framtiden. Boston University förutspår att positionen kommer att öka med 41,2% till år 2020.
Dessutom är Growth Hacking-jobb på uppgång just nu. Growth hackers använder olika digitala marknadsföringsstrategier och har en mer experimentell och mager inställning till marknadsföring.
6. Skräddarsytt innehåll
90% av alla varumärken kommer att utöva minst en form av skräddarsydd marknadsföring till 2020. (Gartner)
Även om vissa former av anpassning redan har använts sedan en tid tillbaka kommer personliga webbplatser att blomstra inom en snar framtid.
Amazon gör det redan: direkt på hemsidan analyseras ditt tidigare beteende och du marknadsförs produkter du kanske är intresserad av.
7. Försäljning och marknadsföring smälter samman
Den ökade populariteten för teknik såsom marketing automation-plattformar suddar gradvis ut linjerna mellan marknadsföring och försäljning.
Nära en tredjedel av de som svarade på vår enkät angav att marketing automation främjar samarbetet mellan försäljning och marknadsföring.
Därför kan vi i framtiden se ett närmare samarbete mellan försäljnings- och marknadsföringsteamen. I vissa företag kan de båda teamen till och med komma att slås samman.
8. Investeringar i digital marknadsföring kommer att växa
Eftersom fler och fler företag har en betydande ROI av digitala marknadsföringsinvesteringar kommer investeringarna inom detta område att öka stadigt.
The Drum förutspår att global digital marketing software (DMS) market is touted to grow from $37.48bn in 2017 to $74.96bn by 2022.
Marknaden kommer att växa på grund av ökade investeringar i digital reklam. Enligt CMO kommer 87 procent av de totala marknadsföringsbudgeterna att gå till digitala innan 2022.
9. Nya kundbeteenden
Som vi redan tog upp i ett tidigare inlägg om digitala marknadsföringstrender förväntas Generation Z att utgöra cirka 40 procent av alla konsumenter vid 2020.
Hur tar man vara på den här kategorin av konsumenter?
- Arbeta med influerare. Generation Z och kända influerare på social medier går hand i hand nu för tiden. Faktum är att 86% av kvinnorna använder sociala medier som inspiration för ett inköp.
- Fokusera på videoinnehåll. 95% har någon gång sett en informationsvideo för att lära sig mer om en produkt eller tjänst under 2018 enligt Wyzowl’s enkät. (Här hittar du de bästa informationsvideorna du inte får missa.)
- Var transparent. Generation Z värdesätter transparens och tar sitt köpbeslut baserat på det.
Mer om transparens nedan.
10. Transparens
94% av konsumenterna säger att de skulle förbli lojala mot ett märke som ger fullständig öppenhet.
Naturligtvis kommer företag som inte lyckas leverera transparens och äkthet att gå miste om något.
GDPR-förordningen som trädde i kraft 2018 visade oss vikten av att hantera kunddata på ett öppet sätt.
Detta är ett av de sätt som vi på Liana Technologies visar att vi hanterar kunddata på ett säkert sätt:
11. “Det finns en app för det”
Från att se när bussen går till att boka semestern - allt detta görs idag via en mobil enhet. Användningen av mobila enheter visar inga tecken på att minska.
Enligt AdAge kommer mobilutgifterna att växa till 65 miljarder dollar fram till 2020 endast i USA. Utvecklingen av 5G-teknik kommer att underlätta hur marknadsförare använder mobildata och förmedlar sina budskap online.
12. Nytt beteende på sociala medier
Det här kanske låter otroligt:
Vi tenderar att spendera mindre tid på sociala medier nu för tiden. Dessutom avaktiverar ganska många användare sina sociala mediekonton.
32% av alla användare i Storbritannien och USA säger att de har inaktiverat eller stängt ett socialt mediekonto under de senaste 12 månaderna, enligt GlobalWebIndex.
Vad betyder det för marknadsförare?
För det första finns det ett uppenbart behov av att skapa mer engagerande innehåll, till exempel genom att använda
VR & AR teknologier.
För det andra kommer kanaler som e-postmarknadsföring och PR fram.
13. Just-in-time marknadsföring
Just-in-time-marknadsföring fokuserar på att skapa marknadsföringsinnehåll som det finns ett behov av, när behovet finns och anpassa det till konsumenternas behov exakt när de är redo att köpa.
Accenture Interactive upptäckte att 38% av företagen som just-in-time marknadsförare har ökat sina årliga intäkter med mer än 25%.
Hur kan man tillämpa just-in-time-marknadsföring i praktiken?
En plattform för marketing automation kommer att leverera ditt meddelande vid rätt tidpunkt och göra en hel del grundarbete för marknadsförare.
14. Ökningen av AI
Vi närmar oss det stadium där AI är inte längre ett modeord. AI-teknik kommer snart att integreras i digital marknadsföring och har en enorm inverkan på den.
Enligt Gartner kommer AI att finnas i nästan alla nya mjukvaruprodukter fram till 2020.
Våra Liana Technologies marknadsföringslösningar är inget undantag.
Liana®Cloud PR & Media innehåller en AI-funktion som känner igen rösttonen för diskussioner på nätet och journalistiska nyheter samt analyserar innehållet för att bara visa de bitar som du är intresserad av. Det kan nosa upp var dina pressmeddelanden har publicerats och hur väl de mottogs.
Och denna funktion är bara början, det kommer fler!
Infografen är skapad av vår Visual Marketing Specialist Veera Kontiokari.
Vilka andra trender för digital marknadsföring tror du vi kommer att se i framtiden? Dela dina idéer i kommentarerna nedan!
Här kan du läsa om 2021 års trender för digital marknadsföring
Ta del av fler intressanta artiklar | Ladda ner intressanta guider |