I början av 2019 skapade vi en artikel med några marknadsföringsprognoser för det framtida året 2022. Nåväl, det verkar som att vi är här nu. Är du lika nyfiken som vi att ta reda på om det som förutspåddes 2019 kommer att hända 2022 (eller redan har hänt)?
Idag går vi igenom några av de förutsägelser vi pratade om 2019, samtidigt som vi införlivar några förutsägelser för marknadsföringsvärlden efter 2022:
- Hyperriktad reklam
- Personalisering
- Investeringarna i digital marknadsföring kommer att växa
- Nytt kundbeteende
- Genomskinlighet
- "Det finns en mobilapp för det"
- Nytt beteende i sociala medier
- Just-in-time marknadsföring
- Uppkomsten av AI
Nu kör vi! 🚀
1. Hyperriktad reklam
Bannerblindhet är en term som har använts i många år nu. Redan 2019 sa en undersökning av Digital Connections att i framtiden kommer 49 % av människor att bortse från ett varumärke om det bombarderar dem med annonser eller om de uppfattar reklam som irrelevant.
Den här domningen för annonser överallt i oss är fortfarande stark: den genomsnittliga personen stöter på över 1 700 bannerannonser per månad, men ser bara hälften av dem.
2. Personalisering
Personalisering är inte ett nytt koncept, och det är uppenbart att med det stora antalet annonser som lockar människor varje dag, kommer personalisering definitivt att hjälpa dig att nå dem. Speciellt eftersom vi just berättade att det finns en växande digital annonsdomning.
I sin studie har Twiling Segment lagt fram intressant statistik:
- 45 % av konsumenterna säger att de sannolikt kommer att göra affärer någon annanstans om ett varumärke inte erbjuder en personlig upplevelse och medan 85 % av de studerade företagen tror att de erbjuder personaliseringsupplevelser,
- verkar bara 60 % av konsumenterna tro att det är fallet
3. Investeringarna i digital marknadsföring kommer att växa
Under 2019 läste vi från The Drum att den globala marknaden för programvara för digital marknadsföring (DMS) skulle växa från 37,48 miljarder USD 2017 till 74,96 miljarder USD 2022.
Efter att ha omvärderat denna information fick vi reda på att den globala marknaden för digital marknadsföringsprogramvara värderades till 49,43 miljarder USD 2020 och förväntas nå 159,34 miljarder USD 2028.
Denna tillväxt kan tillskrivas den ökande användningen av smartphones: eftersom människor nu konsumerar mycket digitala medier, uppmuntras marknadsförare att skapa mer onlineinnehåll och annonser (på sociala medier och andra digitala plattformar) så att de kan få mer exponering och synlighet .
4. Nytt kundbeteende
Under 2019 rådde vi dig att arbeta närmare med influencers och fokusera på videoinnehåll. Utan någon överraskning bör dessa element fortfarande vara en del av din strategi!
Videor är bra innehållsstöd, och mer specifikt korta videor när de blir allt populärare, efter trenden med TikTok-videor, men även Instagrams rullar. Med rullar kan du få synlighet, men också öka engagemanget mot ditt innehåll och ditt varumärke till exempel.
Vi skulle kunna påpeka att videor på sociala medier genererar 1200 % fler delningar än texter och bilder (Techjury). Sammanfattningsvis: du kanske vill börja arbeta på ditt manus.
En annan viktig sak att lyfta fram: influencers är dina bästa varumärkesförespråkare nuförtiden, och 2022 kommer inte att bli ett undantag. Sedan 2016 har storleken på influencer marketing-branschen vuxit ganska stadigt, och det kommer inte att sluta här!
5. Genomskinlighet
Transparens är ett ämne som har varit viktigt i många år nu. Vi hade redan pratat om det 2019: hur har situationen utvecklats sedan dess?
I sin studie har Segment fått reda på att på frågan "När man bestämmer sig för om man ska handla med ett visst varumärke, vad är viktigast?", "Varumärket är pålitligt och transparent" är svaret för 55 % av de tillfrågade. Så detta är det första steget i vårt svar: transparens är fortfarande ett bekymmer och en viktig faktor för konsumenterna.
Detta väcker frågan om möjligheten att ge en hyperriktad och personlig upplevelse till kunder samtidigt som deras dataintegritet respekteras.
GDPR som trädde i kraft 2018 var ett första steg mot respekt för datasekretess och transparens för kunder, och nästa kommer att vara slutet på cookies.
Cookies introducerades först för att förbättra människors upplevelse av varumärken, men det kräver att personlig information lagras som inte alltid är lättillgänglig. Därav transparensproblemet.
6. “Det finns en mobilapp för det”
Enligt AdAge förväntades utgifterna för mobilannonser växa till 65 miljarder dollar till 2020 bara i USA.
… och rekordet slogs: det året spenderade amerikanska marknadsförare rekordstora 120 miljarder dollar på mobil marknadsföring. Och bland dessa 120 miljarder dollar, fortfarande 2020, nådde Instagram-annonsintäkterna över 17 miljarder dollar bara i USA, vilket ännu en gång visar att sociala medier håller på att bli en avgörande marknadsföringskanal.
I ett mer globalt perspektiv, år 2021, nådde utgifterna för mobilannonsering 288 miljarder USD över hela världen, och utgifterna tros gå upp till nästan 413 miljarder år 2024.
Tips: Annonsutgifterna för mobilspel gör också stora språng över hela världen, så du kan överväga att vara närvarande där också!
7. Nytt beteende i sociala medier
I en studie från 2019 visade GlobalWebIndex att 32 % av alla användare i Storbritannien och USA hade inaktiverat eller stängt ett socialt mediekonto under de senaste 12 månaderna.
Inte visste vi då att en pandemi var på väg. Studier har lagt fram olika beteenden när det gäller sociala medier, men den globala rörelsen var ökningen av användningen av redan populära sociala medieplattformar som Instagram och TikTok, men också för livestreamingplattformar som Twitch.
Sammantaget visar Hootsuite att populariteten för sociala medieplattformar långt ifrån går ner. Detta innebär för marknads-förare att närvaro och reklam på sociala medier blir ett måste, för att bygga varumärkeskännedom, men också för att nå en stor del av sina potentiella kunder. Detta innebär också att vissa företag måste börja använda andra marknadsföringskanaler för att anpassa sig till dessa nya beteenden (som livestreamingplattformar).
Behöver du några siffror för att tro att livestreaming är det nya stället att vara på?
- Enligt Globe News Wire kommer marknaden för livestreaming att vara värd nästan 250 miljarder dollar år 2027 vid en CAGR på 28,1 %
- 79 % säger att ett varumärkes video har övertygat dem att köpa en mjukvara eller en app (Techjury)
8. Just-in-time marknadsföring
I vår prejudikatartikel berättade vi att Accenture Interactive hade fått reda på att 38 % av företagen hade ökat sina årliga intäkter med mer än 25 % genom att göra just-in-time marknadsföring.
Det är ingen överraskning att marketing automation, som gör in-time marketing mycket lätt att sätta upp, fortfarande är en het trend. Att nå sina kunder i rätt tid ligger i varje marknadsförares sinne, och marknadsföringsautomation är en teknik som är skräddarsydd för detta behov.
För att ge dig en uppfattning använder 75 % av företagen för närvarande marknadsföringsautomation, och eftersom marknaden för programvara för marknadsföringsautomation uppskattades till 3,60 miljarder USD 2020, förväntas den nå 11,46 miljarder USD 2027 (markinblog).
Med LianaAutomation kan du enkelt skapa automatiseringskedjor för B2B- eller B2C-kommunikation.
9. Uppkomsten av AI
"Artificiell intelligens" kan ibland låta som ett mycket imponerande ord, men det finns i våra dagliga liv mer än vi faktiskt tror. I en studie sa Gartner att AI kommer att vara en del av nästan varje ny mjukvaruprodukt år 2020.
Gartner tror fortfarande på den ständigt växande användningen av AI, eftersom de i en undersökning från 2022 har visat att företag fortsätter att visa ett starkt intresse för AI, med 48 % av CIO:erna som svarar att de redan har implementerat eller planerar att distribuera AI och maskin lärandeteknik inom de närmaste 12 månaderna. Är du en av dem?
Många av dessa individuella punkter går faktiskt hand i hand tillsammans och är sammanlänkade. Det betyder att marknadsföring innebär att ha en verklig och exakt strategi på plats, och att individen mer än någonsin bör vara målet för varje steg i dina handlingar.
Vårt Liana®Cloud erbjuder verktyg som hjälper dig att skicka personliga meddelanden och just-in-time marknadsförings-kampanjer, så tveka inte att kontakta oss för att få veta mer om det, vi hjälper dig gärna att hitta rätt verktyg för dig.