Att använda sociala medier i kommunikation och marknadsföring är en vardaglig uppgift för företag. De flesta företag erkänner att aktivt producera innehåll i sociala mediekanaler bidrar till att göra kunderna engagerade och nöjda. En sak som dock glöms bort i många organisationer är övervakning och lyssnande av sociala medier, även om det har samma effekter som att producera innehåll för sociala medier. Övervakning och lyssnande på sociala medier hjälper inte bara med kundengagemang och kundnöjdhet, det ger också en chans att utveckla ditt företag utan att kunderna direkt kontaktar dig.
Om ditt företag ännu inte har börjat övervaka sociala medier är det dags att göra det nu. Fortsätt läsa så kommer du att få reda på hur övervakning och lyssnande på sociala medier öppnar dörrar till bättre varumärkeskunskap och låter dig söka djupare ner i konversationer som pågår runt ditt företag.
Vad är att lyssna på sociala medier?
Övervakning av sociala medier och lyssnande på sociala medier anses ofta vara synonymer, även om de har lite olika betydelser. Bevakning av sociala medier innebär att följa nyckelord och diskussioner på sociala medier. Att lyssna på sociala medier är i sin tur en djupare förståelse och lärande om diskussionerna på sociala medier. Det handlar mer om att möta kundernas behov, känna igen trender, mäta effektiviteten i din kommunikation och lära av konkurrenterna.
Med övervakning och lyssnande på sociala medier kan du spåra konversationerna kring ditt varumärke, dina konkurrenter och ditt område. På så sätt vet du enkelt vad som diskuteras, var och hur.
Eftersom termerna ligger nära varandra, blandas de lätt ihop. Det är viktigt att förstå att övervakning av sociala medier kan existera utan att lyssna på sociala medier, men att lyssna inte kan existera utan övervakning. Det är därför dessa två begrepp är så starkt sammanflätade. I den här artikeln kommer vi att gå igenom tre användbara tips om hur du börjar med att lyssna på sociala medier.
1. Ta reda på vad kunderna tycker om dig
Det är en bra idé att börja lyssna på sociala medier genom att ta reda på vad dina nuvarande och potentiella kunder tycker om dig. Dina kunder talar förmodligen om dig och dina tjänster utan att rikta sina budskap till dig. Dra därför nytta av sökmotorer, samt en övervakningstjänst för sociala medier för att ta reda på i vilka kanaler och diskussioner din organisation och ditt varumärke nämns.
Med hjälp av dessa får du en chans att svara på eller reagera på kommentarer och inlägg som ditt företag inte ens har taggats på. Det betyder att du får tillgång till innehåll som rör ditt företag som annars skulle ha gått obemärkt förbi. Ditt företag bör se detta som en del av kundservice eftersom du kan erbjuda dina kunder service i situationer där det inte var förväntat.
Efter detta, var uppmärksam på tonen i diskussionen. Vad är det för aspekter som gör kunderna nöjda? Vad sägs om de aspekter de inte är nöjda med? Genom att följa diskussionen relaterad till ditt varumärke får du feedback i realtid och kan snabbt reagera på kunders kommentarer.
Var ditt företag inte närvarande i sociala medier diskussioner? Detta är vanligtvis ett tecken på att människor inte vet tillräckligt om din verksamhet. Var aktiv med att göra ditt företag igenkännligt och börja marknadsföra dig mot både press och allmänhet.
2. Följ vad det pratas om omkring dig
Lyssnande på sociala medier bör inte begränsas till din egen verksamhet. Genom att uppmärksamma buzzen i din bransch håller du dig uppdaterad med trender och kommer att kunna känna igen de så kallade tysta signalerna som är särskilt användbara vid produktutveckling och förbättring av tjänster.
Följ de viktiga hashtags och diskussionsgrupper i din bransch. Ta reda på vilka kanaler och grupper experterna och opinionsbildarna i din bransch följer och vilken terminologi de använder i sina samtal. Sök också efter branschspecifika nyckelord i diskussionsforum och bloggar.
Har dina kunder ett problem de försöker lösa som du kan komma med en lösning på? Ta reda på i vilka kanaler du kan ta fram ditt kunnande.
När du har fått reda på var dina kollegor och kunder för sina diskussioner och vad de diskuterar är det bara att gå ut och delta i konversationen. Fråga, dela din åsikt och ge användbara tips.
Följ också om dina aktiviteter ger bra resultat. Du har ökat aktiva diskussioner med folket, men har de prenumererat på ditt nyhetsbrev eller kontaktat dig? Omnämns du oftare i diskussioner? Om svaret är nej, fortsätt att diskutera.
3. Övervaka dina konkurrenter
När du vet vad dina kunder diskuterar och vad de tycker om dig, fokusera din uppmärksamhet på konkurrenterna. Följ vad kunderna pratar om dina konkurrenters produkter och hur dessa rivaler deltar i diskussioner på sociala medier. Var också uppmärksam på vilken typ av innehåll dina konkurrenter producerar och hur allmänheten reagerar på det.
Det är också bra att lära sig av sina konkurrenter. Var uppmärksam på vilken typ av innehåll konkurrenter publicerar och se hur publiken reagerar på det. På så sätt kommer övervakning och lyssnande av sociala medier att visa dig vad företaget gör för att få sin kommunikation på sociala medier att fungera. Samla tips angående diskussioner och innehållsproduktion.
Försök alltid att prestera bättre än dina konkurrenter. Var aktiv och producera genuint gripande innehåll på sociala mediekanaler. Om dina konkurrenter inte är intresserade av att ta del av dina branschrelaterade samtal har du en bra möjlighet att visa din egen expertis och ligga före konkurrenterna. När du har uppnått önskad position, vänja dig inte för mycket vid det. Sociala medier är ett område i ständig förändring och du bör alltid försöka förbättra din närvaro där. Men med hjälp av social media övervakning och lyssnande kan du släppa taget lite. Verktygen kan ta en del av arbetsbelastningen från dina axlar, särskilt om du använder en medieövervakningsapp. Appen kan spara tid genom att meddela dig när något händer så att du inte behöver lägga tid på att hela tiden kontrollera dina rapporter.
Var kan man få hjälp med att lyssna på sociala medier?
Att samtidigt följa ditt eget varumärke, kunder och konkurrenter på flera sociala mediekanaler kan vara en utmanande uppgift. Medieövervakningsverktyget LianaMonitor samlar alla diskussioner på sociala medier med nyckelord och hashtags. Med en daglig analys får du en tydlig bild av din synlighet och du är alltid medveten om vad som pratas om i sociala medier.
Är det dags att börja bevaka sociala medier? Kontakta oss!
Är du intresserad av mediebevakning och lyssnande? Läs mer innehåll från vår blogg: