Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

5 oumbärliga automatiseringar för företagets marknadsföring

0
Illustrerad bild av människor som går igenom automatiseringschecklistan så att de kan börja njuta av värdet av marketing automation.
Dela

Marketing automation är ett utmärkt sätt att göra marknadsföring i tid, men att implementera det kan ibland kännas utmanande. Ofta kan tanken på att det är utmanande bli hindret för att börja och inte kunna njuta av det verkliga värdet av marketing automation.

Användningen av marketing automation är redan vanligt i organisationer av olika storlekar, men många företag ifrågasätter fortfarande dess lämplighet för sig själva. Det är dock en fördelaktig del av marknadsföringen för alla, oavsett om du har ett stort eller litet företag.

För att hjälpa dig komma igång med marketing automation, bestämde vi oss för att lista fem automatiseringar som varje företag bör överväga att göra. När du läser den här artikeln kommer du att lära dig att värdet av marketing automation döljs i enkla åtgärder, inte bakom otaliga utmaningar.

5 åtgärder för att börja njuta av värdet av marketing automation:

  1. Automatisera grundläggande e-postmarknadsföringsmeddelanden
  2. Varmare kalla samtal: omvandla webbplatsbesökare till potentiella kunder
  3. Drip-kampanjer: uppnå mål ett steg i taget
  4. Integrera befintlig kunddata
  5. Uppdatera sociala medier på en gång

Genom att utföra dessa åtgärder lovar vi att du kommer att få kläm på det och kunna börja njuta av värdet av marknadsföringsautomatisering. Utan ytterligare introduktioner, låt oss gå!

1. Automatisera grundläggande e-postmarknadsföringsmeddelanden

Skickar du fortfarande bara ett månatligt nyhetsbrev och är det det? Det första steget i marknadsföringsautomatisering är ofta att automatisera e-postmarknadsföring för att skapa en effektiv meddelandesekvens. Kom ihåg att engagera sig med lojala kunder, påminna kunder om evenemang, aktivera passiva kontakter och säga adjö till olönsamma kontakter.

  • Gör åtminstone detta: säg välkomna till nya nyhetsbrevprenumeranter med ett automatiskt meddelande.

Automatisera välkomstmeddelandet och värm dina nya nyhetsbrevprenumeranters hjärtan med omedelbart mer personlig service.

Behöver du fler idéer för att automatisera grundläggande e-postmarknadsföringsmeddelanden? Du hittar fler tips i vår guide: Marketing Automation för nybörjare.

2. Varmare kalla samtal: omvandla webbplatsbesökare till potentiella kunder

Marknadsföringens roll för att ge resultat växer ständigt. Se till att dina marknadsföringsprocesser uppfyller kraven.

Med marketing automation kan webbplatsbesökare och nyhetsbrevsprenumeranter förvandlas till prospekt och automatiskt gå in i säljprocessen i rätt ögonblick. Ett kallt samtal blir varmare för säljaren och automatisering av försäljningen minskar en uppgift från ditt skrivbord.

  • Gör åtminstone detta: definiera tillsammans med säljteamet när en webbplatsbesökare blir en säljkvalificerad lead, till exempel genom att ladda ner teknisk produktinformation eller besöka prissidor. Skapa säljstödjande automationsarbetsflöden som inkluderar automatiska aviseringar för säljteamet

3. Skapa längre automatiseringskedjor: uppnå mål steg för steg

Ett stort värde med marknadsföringsautomatisering är flerstegs- och tidsbegränsade kampanjer som hanterar kundåtgärder och upprepningar när de har definierats för din räkning.

Automatiseringskedjor som kombinerar flera event drar kunden närmare det önskade målet, oavsett om det är att registrera sig för ett event eller ladda ner en ny guide. Definiera alla kampanjbudskap och deras kriterier på en gång och njut av mätbara resultat.

  • Gör åtminstone detta: förutom att schemalägga evenemanget skickar inbjudningar endast påminnelser till de som inte har registrerat sig ännu.

Skapa en automationskedja som drar kunden mot det önskade målet.

4. Integrera befintlig kunddata

Vi använder mycket tid och kraft för att samla in kunddata i våra olika system. Överraskande ofta att kunddata som erhållits genom ett system inte utnyttjas någon annanstans. Det kan vara så att din önskade nyhetsbrevsprenumerant redan finns i CRM-systemet.

Att berika ditt automationsverktyg med kundinformation från andra system gör det enkelt att börja njuta av värdet av marketing automation. Det kräver inte längre större integrationsprojekt, eftersom det ofta är enkelt att koppla ihop olika system.

  • Gör åtminstone detta: överför automatiskt nya kunder från CRM-systemet till nyhetsbrevets e-postlista.

5. Uppdatera sociala medier på en gång

Uppdatera ditt innehåll automatiskt till flera kanaler. Automatisera blogguppdateringar som ett RSS-flöde till LinkedIn, publicera Facebook-uppdateringar på Twitter också och dela dina Instagram-bilder som Facebook-uppdateringar.

Vissa applikationer har inbyggda inställningar för automatisk uppdatering, men du kan också använda verktyg för hantering av sociala medier eller anslutningstjänster, många av dem är gratis. Dessutom kan du länka dina Facebook- och Instagram-konton så att innehåll som publiceras på Instagram automatiskt visas på Facebook.

  • Gör åtminstone detta: automatisera uppdateringar av kanaler som du annars skulle uppdatera oregelbundet.

Kom dock ihåg att övervaka de kanaler som du skickade meddelandena till automatiskt. LianaMonitor är ett användbart verktyg för att göra det.

Vill du börja njuta av värdet av marketing automation?

Med LianaAutomation kan du nå nuvarande och potentiella kunder med rätt innehåll. Verktyget låter dig samla in kunddata och utföra marknadsföringsåtgärder vid rätt tidpunkt. Våra experter guidar och ger dig råd om de mest lämpliga målen för marknadsföringsautomation för dig.

Fråga oss om Marketing Automation!

Dessa ämnen kan också intressera dig:

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!