Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

6 skäl till varför medieövervakning är viktigt för ditt företag

0
6 skäl till varför medieövervakning är viktigt för ditt företag
Dela

Att förstå vad som händer omkring dig är det första grundläggande steget till långsiktig framgång.

Medieövervakning hjälper dig att hålla dig uppdaterad med de senaste trenderna utan att använda för mycket av dina resurser. Vi har samlat 6 anledningar till varför du bör komma igång med mediebevakning.

1. Bygg ett starkt varumärke

En stark varumärkesidentitet är en värdefull tillgång i dagens informationsspäckade samhälle fyllt av varumärken som konkurrerar om uppmärksamhet. Medieövervakning hjälper dig att se vad folk tycker om ditt varumärke. Är de medvetna om att ditt varumärke finns? Förstår de vad ditt varumärke handlar om? Medieövervakning gör att du kan upptäcka eventuella missuppfattningar så att du kan vidta åtgärder för att rätta till dem.

Medieövervakning hjälper dig också att upptäcka eventuella fallgropar i din kommunikation. Kontrollera att ditt varumärkes tonfall är konsekvent när du publicerar bloggartiklar eller inlägg på sociala medier. På så sätt har du störst chans att nå dina målkunder.

2. Hantera ditt rykte och reagera på krissituationer

Med en mediebevakningstjänst kan du på nära håll följa vad som skrivs om ditt företag och vilken tonen i diskussionen är. Snabbhet är avgörande, särskilt i sociala medier där diskussioner – både positiva och negativa – uppstår snabbt.

Övervakningsverktyget kommer att meddela dig så snart ditt varumärke nämns i journalistiska eller sociala medier. Njut av de positiva kommentarerna, svara på frågor och funderingar och reagera på kundförlust. Ett snabbt svar på all feedback visar kunderna att du bryr dig om deras upplevelse och vänder på eventuella negativa uppfattningar. Du kan till och med ställa in appaviseringar för vissa ord som skulle indikera en kris.

3. Lyft ditt varumärke med viktiga opinionsbildare

Key Opinion Leaders (KOL) är tankeledare vars åsikter värderas i en specifik bransch. Samarbete med rätt influencer kan skjuta i höjden din varumärkeskännedom, stärka kundrelationer och öka din försäljning.

Medieövervakning hjälper dig att följa experter, bloggare, "gurus" och förespråkare i ditt företag och hitta den bästa passformen för ditt varumärke.

4. Lär känna din bransch och konkurrenterna

Medieövervakning är ett enkelt sätt att ta reda på den senaste utvecklingen inom din bransch: känna igen framtida trender och förutsäg möjliga toppar i efterfrågan på dina produkter och tjänster. När du ser vad som kommer kan du planera din strategi i förväg och vidta åtgärder direkt när det är lägligt.

Medieövervakning låter dig också upptäcka vilka dina konkurrenter är. Att benchmarka vad andra organisationer i din bransch gör är användbart i ditt eget varumärkesarbete. Lär dig av de företag eller organisationer du följer hur de använder kommunikation för att öka medvetenheten om dem.

  • Vad kan din organisation lära av dem och hur kan man använda det de har lärt sig?
  • Hur uppträder dina partners i media och kan du dra nytta av deras publicitet?
  • Samla data om dina främsta konkurrenter så att du kan sätta upp dina egna mål för synlighet

Följ vad tävlingen gör och analysera deras handlingar. På så sätt kan du undvika att upprepa de misstag dina konkurrenter gör, men också utveckla de områden där dina konkurrenter klarar sig bättre.

5. Mät effektiviteten i din kommunikation

Medieövervakning är ett utmärkt strategiskt verktyg för att mäta och förbättra effektiviteten i din kommunikation. Du kan noga följa hur mycket uppmärksamhet dina handlingar får. När du din målgrupp? Får du den reaktion du tänkt dig? Mediaövervakningsdata fungerar som en pålitlig källa för beslutsfattande.

Det bästa med ett övervakningsverktyg är bekvämligheten. Den gör alla (tråkiga) manuella uppgifter för din räkning. Den samlar in och analyserar data åt dig, staplar alla träffar och skickar rapporten direkt till din e-post vid valda tidpunkter. Medieövervakning sparar din dyrbara tid och låter dig fokusera på att utveckla din strategi och planera framtida åtgärder.

Rapporterna och analyserna hjälper också till att övertyga företagsledningen. Med underlaget kan du visa att din PR har varit lönsam och du har uppnått konkreta resultat.

6. Hitta idéer till nytt innehåll

Som alla marknadsförings- och kommunikationsproffs vet är det viktigt att hela tiden skapa nytt innehåll. Ändå tenderar vi att hamna på samma plats gång på gång: "Jag har ingen aning om vad jag ska skriva om."

Medieövervakning hjälper dig att hålla dig inspirerad. Skapa en övervakare av din bransch för att se vilka ämnen som är trendiga på en generell nivå. Om du redan har ett ämne i tankarna, försök att följa relaterade sökord. På så sätt hittar du nya kreativa idéer och vinklar för ditt innehåll. Du kan också använda dina motståndares idéer som en inspirationskälla eller som en varning för vad som inte fungerar.

Data är din bästa vän när du brainstormar innehållsidéer. Ta reda på mer om hur du behärskar konsten att datadriven PR.

Känner du att du behöver hjälp med att komma igång? Vårt team av experter är redo att hjälpa dig att hitta den perfekta medieövervaknings- och kommunikationslösningen för ditt företag. Begär återuppringning så kontaktar vi dig!

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!