Har du någonsin funderat på hur du kan få dina nyhetsbrev att sticka ut från mängden och göra dem lätta att identifiera?
Personlig e-postmarknadsföring är avgörande för att dina e-postmeddelanden ska sticka ut. Mottagaren känner att du har skickat ett meddelande bara för dem och blir mer engagerad med ditt e-post.
Att skicka personliga nyhetsbrev förbättrar dina öppnings- och klickfrekvenser. Det kan även öka trafiken till din webbplats och öka din försäljning.
Här är några fler skäl att börja anpassa dina e-postmeddelanden:
- 71% av konsumenterna säger att en personlig upplevelse påverkar deras beslut att öppna och läsa varumärkets e-postmeddelanden (Dynamic Yield)
- 84% av kunderna säger att att behandlas som en person, inte ett nummer, är mycket viktigt för att få dem att göra affärer med ett varumärke (Salesforce)
- 90% av konsumenterna är villiga att dela sina personuppgifter med företag i utbyte mot en billigare och enklare upplevelse (SmarterHQ)
Läs vidare för 8 effektiva sätt att anpassa dina e-postmeddelanden.
1. Segmentera e-postlistorna
Genom att dela upp dina e-postlistor i små grupper, det vill säga segment, kan du börja bygga noggrant riktade och personliga e-postkampanjer.
Ställ dina följare relevanta frågor i registreringsformulär och använd denna värdefulla information för segmentering. Du kan till exempel fråga efter hemland, födelsedag eller vilken typ av tjänst som intresserar dem.
Det finns många sätt att börja segmentera dina kontakter på. Välj de som bäst passar dina mål.
Här är några parametrar som du kan använda för att segmentera dina listor:
- Geografisk plats
- Intresse för vissa produkter
- Deltagande på dina evenemang
- Nedladdat innehåll
- Hur ofta de vill få dina brev
- Position på kundresan
- Datum och typ av senaste köp
- Besökta sidor
- Typiskt belopp som spenderas på dina produkter
2. Använd dina följares förnamn
När du vill anpassa dina e-postmeddelanden är det första du bör tänka på att tilltala mottagaren med sitt förnamn. Detta ger ditt nyhetsbrev en fin touch och är ett enkelt sätt att komma igång på.
Det är dock bra att hitta en balans och inte använda namnet för ofta, det kan ge ett obehagligt intryck. Att använda namn i nyhetsbrev är en ganska vanlig metod som används av många avsändare idag så det kan vara utmanande att sticka ut från mängden.
Så för att dina e-post ska få ett bestående intryck rekommenderar vi att du kombinerar flera metoder samtidigt.
3. Skicka behavior triggers
Att skicka e-post baserat på en kunds beteende säkerställer att du håller reda på deras position på kundresan. Beteende triggers är även ett bra sätt att återengagera kunder som har fallit av kartan.
Beteendemail hjälper dig att förstå dina kunders behov i olika steg i kundvägen. De hjälper dig också att hålla dig i mottagarens tanke eftersom de får e-post regelbundet från dig.
Du kan skicka beteendemail, bland annat, när:
- Du vill välkomna en ny kund och ge råd om användningen
- Någon laddar ner ditt innehåll eller registrerar sig till ditt evenemang
- Du vill ge kunden en rapport om deras kontoaktivitet
- En kund inte har använt dina tjänster på länge En smidig marknadsföringsautomationsplattform hjälper till att identifiera kundernas beteendemönster och leverera rätt innehåll vid rätt tidpunkt.
En smidig plattform för marketing automation hjälper till att identifiera kundernas beteendemönster och leverera rätt innehåll vid rätt tidpunkt.
4. Skapa innehåll som sticker ut
Letar du efter ett effektivt sätt att nå en kund? Visa dina kunder att du känner dem med ett kreativt personligt meddelande.
Här är några tips för att skapa sådana e-postmeddelanden:
- Skicka ett meddelande på speciella datum, till exempel ett år efter att din kund prenumererat på din tjänst
- Erbjud speciella erbjudanden till dina mest lojala kunder
- Skicka enrabattkod på kundens födelsedag
5. Ge dina kunder tips och tricks för att bättre utnyttja de produkter de har köpt
Erbjud dina kunder möjligheten att få ut det mesta av din produkt eller tjänst. Berätta om de funktioner som en kund ännu inte har använt eller som de ännu inte känner till.
Det säger sig självt att kunder inte hela tiden vill få meddelanden som uppmanar dem att köpa hela tiden. Tvärtom, genom att se till att de ständigt kan lära sig något nytt, kommer du att öka deras lojalitet och tillfredsställelse.
Se bara till att inlärningsprocessen inte blir för svår. Använd bilder och förklarande videor om egenskaperna och lägg till länkar till sidorna i fråga för att kunna minska mängden text i nyhetsbrevet.
6. Ta kontakt vid rätt tidpunkt
Värdera dina läsares tid: Leverera ditt meddelande när en kund är redo att läsa det. Se till att du vet den bästa tiden att öppna dina e-postmeddelanden.
Med en plattform för e-postmarknadsföring kan du enkelt spåra tid och datum när dina meddelanden läses. Med denna information kan du skicka dina meddelanden vid rätt tidpunkt.
Glöm inte att ta hänsyn till olika tidszoner och specifika helgdagar i varje land.
Prova skicka dina e-postmeddelanden olika tider och ta reda på vilken tid som är bäst när det gäller öppningsfrekvensen. På så sätt hittar du den bästa leveranstiden för din målgrupp.
7. Föreslå relevanta produkter
Rikta en kund mot köp genom att endast erbjuda dem relevanta produkter. Håll reda på deras inköpshistorik för att ge rekommendationer baserat på deras tidigare val.
Någon som har köpt ett tält behöver troligen inte ett nytt direkt, men kan vara intresserad av sovsäckar eller annan typ av campingutrustning.
Om rekommendationerna är genomtänkta och mottagaren är nöjd med tidigare inköp mottas e-post med produktförslag i allmänhet väl.
8. Länka till relevant innehåll på webbplatsen
En viktig del av e-postmarknadsföring är att adressera läsaren vidare. Du måste därför integrera länkar som leder läsare till innehåll som överensstämmer med nyhetsbrevet och i linje med kundens intressen.
När du till exempel skickar ett e-postmeddelande med 15% rabatt på smycken från din webbshop anpassar du länken i en CTA-knapp baserat på smycken som en viss kund sett tidigare.
Se till att ditt e-post och den sida som läsaren omdirigerades till är på samma språk för att säkerställa kontinuitet i upplevelsen. Grafiken och texten ska ha samma stil och uppmaningen bör även ha ett konsekvent utseende och text. På så sätt kan läsaren enkelt följa vägen till att konvertera.
Kommentera
Kommentarer
Inga kommentarer