Diskussionen om artificiell intelligens (AI) och alla dess möjligheter går hett inom gemenskapen av marknadsförings- och kommunikationsproffs. Även om hajpen på AI fortfarande är mycket fokuserad på futuristiska visioner, har många organisationer verkligen intresserat sig för AI:s fördelar och vilket extra värde dess funktioner kan tillföra det dagliga kommunikationsarbetet.
Vi på Liana Technologies har utvecklat AI-teknologier ett tag nu och våra första AI-baserade tjänster är nu redo att användas. Vår Liana® PR Cloud-kommunikationsenhet innehåller en maskininlärningsfunktion som kan bearbeta enorma mängder onlinedata och bestämma tonen i en nyhet eller en onlinediskussion enligt de exempel som ges till den.
Men vilka är fördelarna med kommunikationstjänster som använder AI, och särskilt vad erbjuder AI-baserad medieövervakning till kommunikationsproffs? Här är några konkreta exempel på hur AI kan hjälpa dig att mäta effektiviteten i din kommunikation och även rikta ditt innehåll bättre till din publik.
AI berättar var man skriver om ditt pressmeddelande
När du trycker på skicka på ditt pressmeddelande vill du förmodligen veta vilka medier som täcker det. En medieövervakningstjänst som använder AI kan gå igenom innehållet i ditt pressmeddelande och automatiskt skapa en monitor som samlar alla artiklar och artiklar som skrivits om detta specifika pressmeddelande. På så sätt kan du direkt läsa vad som skrevs om din release och var, och du får se de konkreta effekterna av dina kommunikationsinsatser för din organisations mediesynlighet – en release i taget.
AI känner igen tonen i det du skrivit
AI-baserad medieövervakning kan också analysera innehållet i de nyhetsartiklar och artiklar som den har samlat in, och berätta om de har skrivits i en positiv, neutral eller negativ ton. Vanligtvis görs dessa typer av tonanalyser manuellt av människor, vilket innebär att processen tar mycket tid och resurser. AI, å andra sidan, gör analysen kostnadseffektivt och i realtid. Detta gör att du kan reagera på negativa nyheter om din organisation med ditt eget mediameddelande så snart du får ett e-postmeddelande om eventuell negativ publicitet.
En tonanalys som AI sammanställer ger dig också en uppfattning om hur din organisations eller varumärkes image för närvarande är i media och vilken riktning den tar med ett effektivt PR-arbete. Även negativ publicitet kan vändas till positiv när det är klart vilka medier du bör rikta in dig på i framtiden.
AI hjälper dig att bli den aktiva experten i din bransch
Till skillnad från traditionella medieövervakningstjänster kan AI-baserad medieövervakning söka nyheter relaterade till ett visst ämne utan mödosam sökordsoptimering. Med semantisk mediebevakning kan du enkelt ta reda på vad som är de mest diskuterade ämnena i din bransch, i vilka kanaler dessa diskussioner förs och vilka journalister som skriver om de ämnen som din organisation vill ta ställning till. Genom att tillhandahålla aktuellt och välskrivet innehåll till rätt målgrupp av journalister har du och din organisation chansen att sticka ut från resten och bli din branschs viktigaste opinionsbildare och trendsättare.
Hur är det med framtiden?
AI kan redan göra allt som beskrevs i de tidigare exemplen. Men vad väntar i framtiden?
Vi håller nu på att utveckla nya AI-funktioner till våra tjänster och inom en mycket nära framtid kommer våra AI-funktioner att kunna söka lämpliga mottagare efter pressmeddelanden baserat på innehållet i pressmeddelandet och genom att använda vår mediedatabas. Dessutom kan AI mer exakt och tydligt berätta vilka teman och innehåll i din egen kommunikation du bör satsa på för att få synlighet i de kanaler som du vill.
Om du är intresserad av AI-baserad kommunikation och vill veta mer om Liana Technologies tjänster, kontakta oss så pratar vi mer!