Om du regelbundet skapar innehåll till ditt företags hemsida är sannorlikheten stor att du funderar på hur du kan göra för att dina blogginlägg ska rankas högre på Google. I den här artikeln förklarar vi hur du kan skapa SEO-vänliga blogginlägg och hur du får din webbplats på första sidan av Google.
Vi har faktiskt följt exakt samma SEO tips själva och resultatet blev att bloggposterna rankas högre på Google och överträffar många konkurrenter.
Till exempel:
Här är de viktigaste SEO-tips som vi kommer att ta upp i den här artikeln:
- Hitta nischade ämnen (och relevanta sökord)
- Dra nytta av Keywords
- Skapa Buyer Personas
- Publicera långt innehåll
- Öka sidladdningshastigheten
- Optimera bilder
- Öka vistelsetiden
- Reducera Bounce rate
- Öka CTR i SERPs
- Optimera URL
- Använd “Skyscraper Technique”
- Outreach
- Använd link reclamation
- Gästblogga
- Dela aktivt på social medier
- Optimera för röstsökningar
- Uppdatera ditt innehåll
1. Hitta nichade ämnen (och relevanta sökord)
Vilken typ av artikel skulle du vara mer intresserad av att läsa:
Digitala marknadsföringstips
eller
Hur man använder digital marknadsföring för att öka försäljningen i B2B?
Troligtvis skulle du välja det andra alternativet. Det är därför viktigt att identifiera nichade ämnen inom ditt område och skapa innehåll kring det. I det här fallet skulle nichen vara hur man kan öka försäljningen med digital marknadsföring.
Några sätt att hitta nichade ämnen är:
Thematic forums, such as Quora
Låt säga att du skapar innehåll om hotell. En snabb sökning på Quora med sökordet "hotell" visar att många är angelägna om att läsa om dyra och exklusiva hotell. Varför inte skapa ett blogginlägg om det?
Wikipedias table of contents and “se även”
När vi gjorde research till vår artikel om marketing automation tittade vi även på "se även"-sektionen på Wikipedia. Det visade sig att demand generation, lead scoring och andra ämnen är något som intresserar många.
Googles “sökningar relaterade till”
Låt säga att du planerar att skapa innehåll om digital marknadsföring. Googles förslag längst ner på sökresultatsidan kan ge en hint om vart du bör lägga fokus. Det vill säga: digitala marknadsföringskurser, PDF-material och till och med lön i branschen.
Google Ads Sökordsplanerare
Logga in på ditt Google Ads-konto, gå till Verktyg och välj Sökordsplanerare. Där hittar du en hel del förslag på sökord och sökvolymer.
Log in to your Google Ads account and then go to Tools and choose Keyword Planner. You’ll find a bunch of keyword ideas and search volume trends.
Sökordsförslag i SEO-programvara
Använder du dig av ett SEO-programvara kan du även använda dessa för att hitta sökordsförslag. Det är vad MOZ föreslår när man söker på “business marketing automation”:
Fråga din personal
Fråga dina säljare, kundsupport och andra medarbetare vilka förfrågningar som är vanligast från dina kunder. Den personal som möter kunder sitter på förstahandsinformation om vad som efterfrågas och vad som är trendigt.
2. Använd sökord
Hittat en uppsättning sökord?
Nu är det viktigt att använda dess fulla potential. Här är någratips att ha i åtanke:
Använd long-tail sökord
Låt oss jämföra följande sökord:
Tomato soup: 236 000 000 resultat
Creamy tomato soup recipe: 55 300 000 resultat
Bevisligen ger längre sökord förre resultat och är därmed mindre konkurrenkraftigt. Det är dock lättar att rakas högre med längre sökord.
Placera sökord i titeln
Att ange relevanta sökord till titlarna på dina blogginlägg hjälper Google att genomsöka din sida snabbare. Således bestämmer Google hur relevant ditt innehåll är för en sökning på bara några sekunder.
Se följande exempel:
Använd sökorden i de 100 första orden av innehållet
Om relevanta sökord visas bland de 100-150 första orden i ditt blogginlägg, kommer detta att hjälpa Google att förstå vad din sida handlar om mycket snabbare.
3. Skapa Buyer Personas
Begreppet buyer persona kan hjälpa dig att bättre förstå din målgrupps behoven och skapa mer tilltalande innehåll riktat till dem.
När ditt innehåll har resonans med din målgrupp ökar det delningsförmågan och förbättrar sökrankningen.
4. Publicera långt innehåll
I genomsnitt anses långt innehåll bestå av minst 1200 ord.
Publicering av längre innehåll är fördelaktigt när det gäller SEO. För det första samlar långa innehåll vanligtvis fler backlinks. För det andra överträffar lång innehåll korta blogginlägg när det gäller delbarhet.
5. Öka sidladdnings hastigheten
Fakta: 53% av besökare via mobila enheter lämnar sidan om en webplats laddas inom tre sekunder.
Dessutom är sidhastighet en viktig rankingfaktor för Google.
Alltså bör du se till att din sidladdningshastighet är så hög som möjligt. Ett bra sätt att börja är att analysera sidhastigheten med Googles PageSpeed Insights.
6. Optimera bilder
Google letar inte bara efter bilder utan även efter bilder med alt text. Det är därför det är viktigt att lägga till relevanta sökord i bilden namn och metabeskrivning.
Vi använder SEO-funktioner i LianaCMS för att lägga till metabeskrivning till bilder som vi används i blogginlägg.
7. Öka vistelsetiden
Vistelsetiden är den tid som går mellan det ögonblick du klickar på ett sökresultat och återvänder till SERP-listorna (sökmotorens resultatsida).
Det här tidsintervallet bör vara så stort som möjligt eftersom Google anser att vistelsetiden är en viktig rankingsfaktor.
Några sätt att uppnå detta:
- Se till att du har en rik multimediaupplevelse: Försök använda olika typer av innehåll i dina blogginlägg, till exempel videoklipp ljud, diagram, frågesporter, spel och infographics.
- Tänk på de första meningarna: gör introt till dina blogginlägg så lockande som möjligt så att läsarna vill läsa hela inlägget.
- Inkludera många underrubriker: detta förbättrar läsbarheten och skapar en bättre användarupplevelse.
8. Reducera Bounce rate
Bounce rate är andelen besökare som navigerar bort från webbplatsen efter att endast en sida visats.
Du kan se din bounce rate i Google Analytics rapporter:
Ju lägre din bounce rate är desto högre rankar Google din sida. I huvudsak ger lägre bounce rates Google en signal om att användarna tycker att din webbsida är intressant och förtjänar därmed en högre rang.
9. Öka CTR i SERP
Googles sökresultat men högre CTR flyttas högre upp på SERP, men hur kan du se till att ditt blogginlägg får högre CTR?
Försök att skapa featured snippets
Featured snippets är utvalda sökresultat som visas högst upp i Googles organiska resultat i en ruta under annonserna. Så här:
Att sträva efter skisserat utdrag kan du göra sammanställningar av alla slag, såsom bästa verktygen, bästa hotellen, eller bästa restaurangerna för nyårsfest. Här hittar du oandra användbara sätt att använda featured snippets.
Kom på en slående titel
Krydda dina titlar med emotionella adjektiv. Även siffrorna i rubriker drar till sig en hel del uppmärksamhet.
Här är några användbara källor för inspiration:
10. Optimera URL
En kort och beskrivande URL är fördelaktig för SEO.
Varför?
Jämför de två URL:en:
- https://www.mtu.edu/umc/services/digital/seo/
- https://www.wordstream.com/seo
Det är uppenbart att den andra webbadressen hjälper Google att analysera sidan snabbare. Eftersom den andra webbadressen inte har några undermappar är det tydligt att innehållet handlar om SEO. Således kan korta och nyckelordsrika webbadresser ge dig mycket konkurrensfördelar.
11. Använd “Skyscraper Technique”
Den goda gamla Skyscraper-tekniken är ett utmärkt sätt att samla fler länkar och öka prestandan på din blogg.
I ett nötskal betyder det att man hittar trendiga och framgångsrika artiklar, gör dem mer detaljerade med tilltalande innehåll och kontaktar relevanta personer för outreach.
Här kan du läsa om hur tekniken hjälpte Brian Dean att öka sin trafik me 110% på 14 dagar.
12. Outreach
Publicering av högkvalitativt innehåll är bara hälften av SEO-resan. Nästa steg är att nå ut till relevanta personer för att marknadsföra dina artiklar och tjäna backlinks. De två mest effektiva sätten är:
1) Till de företag som nämns i ditt innehåll
Refererat till ett annat företag i ditt blogginlägg? Informera dem om det och be dem dela ditt innehåll med deras publik.
Det här är vad vi brukar göra:
Hi team Wyzowl :)
I just published a comprehensive article on the top 21 digital marketing trends for 2018 and I mentioned you in it almost at the very beginning. Your stats on video content were super valuable for my piece! Thank you for creating such great research and content. Would love it if you could check it out and share with your audience. https://www.lianatech.com/news/liana-technologies-news/article/21-digital-marketing-trends-for-2018-infographic.html
P.S. in a matter of days, the article has been read by hundreds of people :)
Resultatet:
2) Till bloggar som publicerar liknande innehåll
Här om dagen mottog vi detta e-post:
Med nöje kompletterade vår artikel med guiden. Således var det fördelaktigt för båda parter: vi berikade vår artikel med värdefullt och relevant innehåll och de fick en backlink.
Testa strategierna och se själv.
Proffstips:
Om du får en liknande förfrågan som ovan kan du alltid dra nytta av den. Be helt enkelt att de delar din artikel på sociala medier med tanke på att du lägger till deras länken. Detta är precis vad vi frågade.
Resultatet:
13. Använd link reclamation
Omnämnanden av ditt innehåll på andra bloggar kan förbättra din sökmotorsranking avsevärt. Ibland nämner företag dina publikationer utan att länka tillbaka till dig. Om du övervakar dina omnämnnden online kan du enkelt hitta företag som nämner ditt innehåll utan att länka.
Om du upptäckte ett sådant fall kan du alltid kontakta företaget och vänligt be dem att lägga till en länk till din webbplats. Se exemplet nedan:
14. Gästblogga
Har du tillräckligt med resurser kan du söka efter medier online som skulle vara intresserade av att publicera ditt gästblogginlägg och länka till din webbplats.
Här är vårt konkreta exempel på förfrågan om att gästblogga:
Om du googlar "marknadsföring automation Middle East" hittar du vår artikel på den första organiska resultatspositionen:
15. Dela aktivt på sociala medier
Sociala publikationer är kända för att ha en positiv inverkan på sökmotorns synlighet. Utöver dina sociala medier kan du även dela ditt innehåll på andra plattformar:
- Dela presentationer på SlideShare
- Dela dokument på Scribd
- Dela infographics på Pinterest
- Dela i grupper på branschrelevanta sociala medier
16. Optimera för röstsökning
Google hävdar att en femtedel av sökningarna på Google är röstsökningar. Framtiden för SEO är röstsökning.
Att optimera ditt innehåll för röstsökningar är avgörande. Här är några sätt att göra det:
- Sikta på frågebaserade frågor, särskilt ”hur” eller ”hur många”
- Optimera lokala sökresultat. Att be om vägbeskrivning eller närliggande platser på Google utgör en stor del av sökfrågorna
17. Uppdatera ditt innehåll
Uppdatera ditt innehåll och berika det med aktuella uppdateringar då och då. Detta är mycket fördelaktigt för SEO.
Varför?
Google älskar färskt innehåll. Du kan även fixa trasiga länkar och förbättra användarupplevelsen när du uppdaterar ditt innehåll. Eftersom din tidigare SEO-data lagras, till exempel sidbesök eller CTR, är det lättare att öka ett uppdaterat blogginlägg på Google istället för att skriva ett helt nytt.
Tips:
Lägg till en anteckning med datumet för din uppdatering så att dina läsare vet att du tillhandahåller det mest aktuella innehållet och vill göra det mer värdefullt för dem.
Dags att summera. Kom ihåg att dela artikeln med dina kollegor så att hela teamet har koll på de senaste SEO-trenderna.
Vilka SEO-tips fungerar bäst för dig?
Dela med dig genom att lämna en kommentar i kommentarsfältet nedan.
Kommentera
Kommentarer
Inga kommentarer