Här hittar du den senaste checklistan för digital marknadsföring.
Grädden på moset: i stulet av artikeln kan du ladda ner en PDF-mall av checklistan. Lägg till den som bokmärke eller skriv ut den (vi förespråkar dock starkt det miljövänliga alternativet 🌿).
Här är en snabbtitt på vad checklistan innehåller. Du kan hoppa direkt till den del som intresserar dig mest.
1. Innehållsmarknadsföring
2. Webbplats & landningssidor
3. SEO
4. Sociala medier
5. Social media ads
6. Google Ads
7. Analytics
8. Leadgenerering
9. Produktivitet
10. Webinarier
11. PR
12. Videomarknadsföring
13. Grafiskt material
14. Litteratur om marknadsföring
Relevant läsning:
Ladda ner guide: 6 steg mot bättre e-postmarknadsföring
1. Checklista för innehållsmarknadsföring
Det råder ingen tvekan om att innehållsmarknadsföring bör utgöra en viktig del av varje marknadsföringsteam.
Enligt en SEMRush-undersökning utvärderar de flesta marknadsföringsteam sin strategi för innehållsmarknadsföring från genomsnittlig till bra.
Här är verktygen som kan hjälpa dig och ditt team att pusha din innehållsmarknadsföring från medel till utmärkt.
Content editorial calendar
Det är viktigt att ha framförhållning och planera sitt innehåll, på så sätt undviker man stress inför kommande deadlines. Därför är det viktigt att ha en ultimat innehållskalender.
Det finns en hel uppsjö av alternativ att välja mellan när det gäller kalendrar.
Monday.com är till exempel ett marknadsföringsverktyg som hjälper till att planera hela marknadsföringsprocessen, inklusive dess innehållsstrategi.
Keyword-sökning
Att hitta rätt sökord är nyckeln till framgångsrik innehållsmarknadsföring. Nyckelordsforskning kan hjälpa dig att hitta inspiration till din nästa artikel och kan också hjälpa dig att optimera ditt innehåll för sökmotorer.
Här är några exempel på sökordsverktyg:
Titlar på blogginlägg
Ditt innehåll kan vara riktigt bra men utan en titel som fångar intresset och lockar besökaren att läsa kommer din artikel inte att generera några klick (eller trafik till din webbplats).
Våra innehållsskapare söker ofta inspiration från denna källa: 100+ Blog Post Title Templates That Grab Attention
Stavningskontroll
Oavsett om du skriver långa artiklar eller gör enstaka inlägg på sociala medier är det ett måste att din stavning är felfri.
För våra engelska inlägg använder vi Grammarly för att korrekturläsa vårt innehåll. Du kan också ladda ner Grammarly Chrome extension.
Mediabevakning
Medieövervakning kan underlätta din marknadsföring av innehåll på många olika sätt:
- Hitta rätt typ av innehåll när du letar efter inspiration för ett nytt innehåll.
- Spåra resultatet av publicerat innehåll i media och sociala kanaler.
- Att engagera sig i publiken
Vi använder Liana®Cloud PR & Media för att aktivt följa samtalen på nätet som är relevanta för vår verksamhet.
2. Checklista för din webbplats
Här är våra rekommendationer för marknadsförare att hålla sin webbplats uppdaterad.
CMS
Att använda ett innehållshanteringssystem (CMS) är den bästa lösningen eftersom den innehåller alla funktioner för att hantera en webbplats av hög kvalitet:
- Optimering för mobila enheter
- Maximering av SEO
- Innehållshantering
- Skräddarsydda landningssidor
- Spårning av användarnas beteende
Landing pages
Numera utförs professionell leadgenerering med hjälp av landningssidor.
Vi experimenterar ofta med olika landningssidor för olika kampanjer.
Vi använder oftast längre landningssidor för våra lösningar.
När det gäller whitepapers använda kortare sidor.
Heatmaps
Viktiga frågor som berör många webbansvariga:
Vilka webbplatser har flest besökare?
Vilka områden på min sida får flest klick?
Heatmaps ger dig värdefull information om hur besökarna agerar på din webbplats och ger dig svar på frågorna ovan.
Vårt marknadsföringsteam tycker att Hotjar är mycket effektivt.
A/B testing
Med dagens överflöd av funktioner för webdesign stöter du säkert på följande frågor:
Vilket format på landningssidan eller vilken rubrikstext leder till flest konverteringar i mina kampanjer?
Ett A/B-testverktyg (även kallat split-test) är därför ett annat viktigt verktyg för marknadsförare.
Vårt team har använt VWO för att testa hur olika format av landningssidor kan påverka konverteringsfrekvensen.
3. Checklista för SEO
Det råder ingen tvekan om att det är viktigt att investera i SEO. Organisk sökning är en av de mest effektiva marknadsföringskanalerna (överträffas endast av e-postmarknadsföring).
Med tanke på antalet tekniska funktioner relaterade till SEO outsourcar många företag den här delen.
Det finns dock fortfarande ett antal icke-tekniska SEO-jobb som marknadsförare kan göra för att hjälpa sina webbplatser att rankas högre på sökmotorerna.
En vanlig praxis är att dela SEO-projektet i on-page och off-page SEO-metoder.
On-page SEO
Dessa källor kan hjälpa dig att genomföra en SEO-strategi på sidan:
- Moz Open Site Explorer är en bra utgångspunkt för en första översikt över din nuvarande SEO-situation. Du kan även använda denna programvara för att kontrollera konkurrenternas position på Google.
- Det är viktigt att hitta de nyckelord som dina idealkunder kommer att använda för att hitta ditt företag. SemRush är bra programvara för sökordssökning.
- Ahrefs är en guldgruva för effektiv sökordssökning och SEO-granskning (och de erbjuder massor av lärande innehåll).
- Google Search Console är ett verktyg för att analysera dina organiska sökresultat
Off-page SEO
Denna del handlar om att skapa effektiv marknadsföring av ditt innehåll och bygga länkar.
Du kan använda följande resurser:
- Länkbyggnadsguide av Backlinko
- Outreachmallar för alla situationer av SEMRush, såsom gästbloggsförfrågan eller länkbyggnad
4. Checklista för sociala nätverk
Oavsett om du driver ett litet företag eller större företag med ett dedikerat tem för sociala medier är den här listan betydande.
Lathund för bildstorlekar på sociala medier
Denna 2020-bildguide för sociala medier visar detaljerade riktlinjer för bilder för alla sociala kanaler.
Redaktionell kalender för sociala nätverk
Är du en av de människor som producerar mycket innehåll? Kanske deltar ditt team i många evenemang på olika kontinenter?
I det här fallet behöver du säkert dela mycket innehåll i nätverken och inte missa något.
Genom att skapa och uppdatera en redaktionskalender för dina olika sociala nätverk kan du planera framåt för vart och ett av dina inlägg.
Dessa verktyg och resurser kan då vara till stor hjälp för dig:
- Den här djupgående guiden från CoSchedule om hur du skapar en bra redaktionell kalender för dina sociala medier
- Du kan även använda Buffer eller Hootsuite - programvara för att planera dina sociala nätverk
Förhandsgranska poster på sociala medier
Vill du veta i förväg hur din uppdatering kommer att se ut på sociala medier?
Vårt marknadsföringsteam använder Twitter Card Validator och Facebook Sharing Debugger.
Emoji
🙅️ Försök inte ens förneka det:
Emojis är nu en integrerad del av marknadsföring på sociala medier.
Det bekvämaste sättet att ha emojis till hands när du behöver dem är att installera Chrome emoji.
Tips:
Mac-användare kan använda kortkommandot Command - Control - Mellanslag för att komma åt emoji-paletten.
5. Checklista för social media ads
Den organiska räckvidden för ett Facebook-inlägg är endast cirka 6,4% av de totala likes på sidan (SocialMediaToday). Annonser på sociala medier är ett måste om du vill utöka din räckvidd.
Här är en verktygslåda som du definitivt bör kolla in om du vill köra framgångsrika reklamkampanjer för sociala medier 2020.
Social media ads guidelines
Alla sociala nätverk har olika krav på bildstorlek, antal ord och andra viktiga specifikationer.
Bokmärk följande guider så att du är förberedd för din nästa kampanj:
- Facebook ads guide
- Instagram ads guide
- Twitter ads guide
- LinkedIn ads guide
- Pinterest ads guide
- YouTube ads guide
URL builder
Att mäta avkastning är fortfarande en av de största utmaningarna inom marknadsföring på sociala medier.
Med hjälp av UTM-parametrar och marknadsföringsautomation mätte vi avkastningen på olika sociala kanaler.
Verktygen för att generera UTM-parametrar:
- Det vanligaste sättet är att använda Google Analytics URL Builder
- Ett bra alternativ är UTM Tracking Code Builder från Effin Amazing
6. Checklista för Google Ads
Samtidigt som marknadsförare inser vikten av att annonsera på sökmotorer ger det även marknadsförare kalla kårar att publicera och anpassa annonserna.
Annonstext
Kämpar du med att hitta lämplig text för dina Google-annonser? Kolla in vår infographic på vår blogg: 18 Tips on How to Write Effective Text Ads [+Infographic].
Google ads set up
Med så många steg involverade i skapandet av annonser, se till att du inte missar viktiga aspekter, som att ställa in rätt bud. Denna checklista från Google innehåller alla viktiga steg för att skapa och köra dina Google Ads-kampanjer.
With so many steps involved in ads creation, make sure you do not miss out important aspects, such as setting the right bids. This checklist from Google contains all the essential steps for creating and running your Google Ads campaigns.
Utbildning i Google ads
När det kommer till Google ads gäller det att ständigt hålla sig uppdaterad. Här är några användbara require ramping up your skills all the time. Some useful learning resources:
- Google Ads YouTube-kanal ger användbara guider för att skapa Google Ads och förbättra dina kampanjer
Få ditt Google Ads-certifierat av Google Skillshop
7. Checklista för Analytics
Intresset för datavetenskap ökar - varför?
Källa: Google Trends
Helt enkelt för att det är avgörande att analysera din marknadsförings prestation då mängden data ökar enormt.
Här är några analysverktyg för marknadsföring från Google som vårt team rekommenderar.
- Google Analytics — den mest använda webbanalystjänsten
- Google Data Studio — mycket tydliga Google Analytics-rapporter genom datavisualisering
- Google Trends — de senaste trenderna, data och visualiseringar för alla söktermer
- Think with Google — ett verktyg som hjälper dig att förstå hur människor över hela världen använder Internet
Andra resurser:
- This cheatsheet innehåller en lista över mätvärden och dimensioner som Google Analytics samlar in
- Google Analytics Academy erbjuder en rad gratis onlinekurser som leds av Googles experter
8. Leadgenerering
Förvärva en ny kund är 5-25 gånger dyrare än att behålla en befintlig kund.
Därför är viktigt att vara sin kunder nära och vara utrustad med effektiva verktyg.
E-postmarknadsföringsverktyg
Enligt den ovannämnda studien har e-postmarknadsföring högsta ROI på alla marknadsföringskanaler.
När du väl har valt ett verktyg för din e-postmarknadsföring som passar dina behov är det dags att gå vidare med att planera din e-postmarknadsföring. Du kan hitta några av våra råd genom våra artiklar som du hittar på vår blogg:
- Hur skapar man en effektiv e-postmarknadsföringsstrategi? (Steg för steg guide)
- Designtrender för 2020
- 8 sätt att få dina e-postlistor att växa (Video)
Tips:
Använd denna ROI-kalkylator för e-postmarknadsföring för att exakt spåra ROI av din e-postmarknadsföring.
Marketing automation
Enligt vår marketing automation enkät är den största fördelen med automatisering är förbättrad e-postinriktning.
Med riktade e-postmeddelanden kan du vårda dina leads för att ta ytterligare steg mot kundlojalitet och behålla befintliga kunder. Exempel på riktade meddelanden är:
- Ett välkomstmeddelande med en speciell kampanj
- Födelsedagshälsningar
- Automatiserade e-postmeddelanden för kundvård
Av denna anledning är det ett måste att lägga till ett marketing automation verktyg i dina e-postkampanjer.
CRM-system
Med ett CRM-verktyg (Customer Relationship Management) kan du hantera dina kontakter på ett systematiskt sätt. Med ett CRM-system segmenteras kunderna lättare och mer exakt.
Således kan du skicka e-postmeddelanden som dina kunder är intresserade av vid rätt tidpunkt, vilket leder till mer up- och crossförsäljning, fler kunder som stannar kvar och högre kundnöjdhet.
Vi rekommenderar ett av de mest använda CRM-systemen, Pipedrive.
9. Produktivitetstips
Massor av e-post att läsa, ständiga notiser om meddelanden och den oändliga strömmen av distraktioner.
Låter det här bekant?
Här är några Chrome-tillägg för att öka din produktivitet när du har mycket att göra.
Save to pocket
Hittar du en intressant artikel på internet mitt i ditt dagliga arbete? Spara bara webbplatsen med ett klick och fortsätt läsa artikeln hemma. De sparade sidorna visas i ditt pocketkonto som synkroniseras över alla dina enheter.
StayFocusd
Ställ in en viss tid du vill spendera på webbplatser som Facebook och Twitter. Om du har överskridit tidsgränsen blockerar StayFocusd din åtkomst till alla dessa webbplatser under resten av dagen.
10. Webinarier
73% av B2B-marknadsförare och säljchefer säger att ett webinar är det bästa sättet att generera kvalitetsleads (källa). Vi har listat de viktigaste verktygen som hjälper dig att organisera ett framgångsrikt webinar.
Presentationer
Att skapa presentationer eller hjälpa teamet att göra en bra presentation är en oundviklig del av förberedelserna för webinar.
Om du undrar vilket presentationsverktyg du ska använda, kolla in följande verktyg:
- Marknadsföringsexperter älskar det molnbaserade Prezi eftersom det är bra för samarbete och inte kräver några designfärdigheter.
- Många marknadsförare tycker att HaikuDeck är lätt att använda.
- Våra marknadsförings- och försäljningsteam använder Apples Keynote och Google Slides.
Verktyg för hantering av event & webinarier
Håller du egna webbseminarier?
Att använda ett program för eventhantering är ett säkert sätt att hjälpa dig att organisera hela processen.
Vi på Liana Technologies använder Eventilla för varje webinar vi är värdar för. Verktyget är integrerat med GoToWebinar och gör det möjligt att skapa eventsidor och broadcasta våra sessioner inom en plattform.
Utrustning
Det går bra med kameran och mikrofonen du har inbyggd i din bärbara dator. Om du använder externa enheter för att organisera webimrir bör du dock förbättra kvaliteten på dina sessioner.
Vi använder dessa enheter för några av våra webinarier:
Kamera: Sony A6400
Mikrofon: Rode PodMic
Läs mer: Hur man gör ett webinarie - 9 Tips för en lyckad start [+Checklista]
11. Checklista för PR
Pressmeddelanden har inte blivit föråldrade.
Enligt vår senaste PR-enkät använder journalister aktivt pressmeddelanden i sitt dagliga arbete.
Med rätt verktyg till hands kan pressmeddelanden således ge ditt varumärke en stor exponering online.
PR och mediebevakning
Vårt marknadsföringsteam använder Liana®Cloud PR & Media för att skicka ut pressmeddelanden om företagsevenemang och andra viktiga meddelanden.
Vi ligger dock alltid steget före när det gäller att sprida PR-material.
Genom att komplettera vår PR med ett mediebevakningssystem kan vi nu omedelbart se när ett pressmeddelande har publicerats av ett visst medium.
Undersökningar
Marknadsförare använder onlineundersökningar på olika sätt:
- Genomförande av marknadsundersökningar
- Få feedback från kunder
- Ta reda på kundernas preferenser
I slutändan kan undersökningsresultaten användas effektivt för att förbättra din PR.
Förutom Google Forms finns det andra onlineundersökningsverktyg på marknaden:
- Survey Monkey
- Survey Planet
- Vårt egen marketing team använder Surveypal
12. Checklista för videomarknadsföring
Antalet företag som använder video som marknadsföringsverktyg har ökat från 61% till 85% sedan 2016:
Se till att du har följande verktyg för att få ut det mesta av din videomarknadsföring.
Kamera
En bra kamera är viktig för att fotografera bland annat YouTube-videor eller andra bilder.
Det finns ett stort antal bra kameror:
- Till att börja med kan du t.ex. använda en iPhone-kamera, förslagsvis en iPhone 11 Pro
- Sony a7R är en bra avancerad kamera
- Vårt team använder Canon 5D Mark III-kameran
Videoredigeringsverktyg
Den vanligaste missuppfattningen som cirkulerar kring videoredigering är att det är svårt att redigera en video utan tillräckliga färdigheter.
Men med dessa verktyg kan du enkelt skapa korta videoklipp:
Test själv får du se.
Stockvideor
En samling stockvideor kan sätta lite extra färg på dina videor:
- Pexels videos
- Pixabay
- Artgrid.io
- Shutterstock collection
13. Checklista för grafiskt material
Att hantera grafiskt material är något som alla marknadsförare möter i sitt dagliga arbete.
Så se till att du har lämpliga verktyg tillgängliga.
Bildredigeringsverktyg
Följande verktyg kan hjälpa dig med grundläggande designuppgifter när du skapar ett inlägg på sociala medier eller en rubrik för ditt nyhetsbrev.
- Crello
- Canva
- Snappa
- Adobe Creative Cloud-verktyg så som Photoshop eller Illustrator
Stockbilder
- Pexels
- Unsplash
- Pixabay
- Pikwizard
- Vårt marketing team använder Shutterstock som ett komplement tillvåra egentagns bilder
14. Litteratur om marknadsföring
Vad har alla framgångsrika marknadsförare gemensamt? De utökar ständigt sin räckvidd genom att läsa bloggar som är relevanta för deras verksamhetsområde.
Vårt team rekommenderar följande bloggar:
- Econsultancy
- Studier GlobalWebIndex
- Ad Age
- Marketing Land
- Business 2 Community
- Social Media Today
- Liana’s marketing blog ️️️️️️️
Kommentera nedan vad du skulle lägga till på checklistan. Glöm inte att dela den med dina kollegor på nästa möte med marknadsföringsteamet.
Kommentera
Kommentarer
Inga kommentarer