Onboarding är den process under vilken en kund blir bekant med de produkter eller tjänster som ett företag erbjuder. Under introduktionsprocessen kommer produkt- eller tjänsteleverantören och kunden att gå igenom kundens mål tillsammans, och kunden kommer att utbildas och vägledas så att målen uppnås. En smidig implementering av digitala marknadsföringsverktyg i en organisation är mycket beroende av en framgångsrik onboardingprocess.
I den här artikeln går vi igenom vad som händer under introduktionsprocessen med de digitala marknadsföringslösningarna som erbjuds av Liana Technologies. Vi ger dig också lektioner i om vad en organisation bör tänka på redan innan introduktionen.
Du kan gå direkt till den lösning du är intresserad av genom att klicka på nedan länkar:
1. PR & Media
Introduktionsprocessen avseende lösningen för pressmeddelanden och användandet av verktyget för mediaövervakning är relativt enkelt. Den Customer Success Manager som tilldelas kunden håller 1-2 utbildningssessioner där de går igenom hur man använder verktyget – på ett sätt som bäst betjänar kunden. Efter detta börjar kunden använda verktyget självständigt och ansvaret för kunden överförs till en Account Manager.
Det är också alltid möjligt att få mer hjälp i form av tilläggstjänster. Om en kund till exempel behöver göra en mer omfattande medieanalys med hjälp av en expert kan Lianas serviceteam implementera en sådan.
2. E-postmarknadsföring
Innan introduktionen av e-postmarknadsföringsverktyget har en mall för nyhetsbrev troligen skapats för kunden. Nyhetsbrevsmallen kan byggas med hjälp av kundens befintliga visuella riktlinjer, eller så kan Liana planera ett helt nytt visuellt utseende för e-postmeddelandena. Att implementera själva verktyget hos kunden kräver cirka 1-2 träningspass, som hålls online av Customer Success Manager. Träningspassen kan även ses senare som inspelningar.
3. Marketing Automation
Marketing automation, som webbplatser och onlinebutiker, är en projektprodukt, vilket betyder att onboardingen är ett projekt. Projektets längd beror på verksamhetens omfattning och antalet så kallade rörliga delar. Projektet kommer givetvis att ledas av en Projektledare.
Projektet inleds med ett möte där målen definieras och då vore det bra att ha någon form av uppfattning om vilken utmaning automatiseringarna ska lösa, eller vad organisationen vill uppnå. Målet kan till exempel vara att:
- Få kunderna att köpa en produkt vid ett visst tillfälle
- Säljer tillägg och tjänster
- Minska kundförlusten
- Hantera kundrelationen och skapa kundvärde
- Generera leads
- Informera på löpande schema
- Dela innehållet
Frågor som hjälper dig att komma igång:
Vad har företaget för mål för till exempel nästa år? Hur mycket vill du investera för att uppnå dem?
Vad har du för utvecklingsplaner? Vad är huvudfokus för din marknadsföring? Vill du växa? Vad är utgångspunkten?
Vad görs eller görs inte i din marknadsföring just nu? Vilka är hindren eller utmaningarna för att nå målen?
Finns det några brister i resurserna?
Vid automatiseringar ska alla integrationer alltid skötas innan automatiseringar kan byggas.
Integrationer kan behövas för din:
- CRM system
- Booknings system
- Event management system
- Ekonomi system
- ERP system
- E-handelslösning
- Försäljningsverktyg
Integreringarna genomförs antingen av automationsverktygsleverantören eller av kundföretaget – eller så genomförs de som ett samarbete. Ytterligare integrationer ökar alltid projektets varaktighet något, beroende på hur mycket arbete nämnda integrationer kräver.
När integrationerna väl är i ordning kan själva onboardingprocessen av automatiseringar med användarna börja.
I ett automationsprojekt kan onboarding genomföras på tre olika sätt beroende på kundorganisationens önskemål och resurser.
Om kundorganisationen själv vill vara den som använder automationsverktyget så inkluderar kickoffmötet kunden, Account Manager, Project Manager eller Customer Success Manager och vid behov en IT-person från kundens organisation.
Om kundorganisationen däremot vill ha hjälp med automatiseringarna kommer en Marknadsspecialist från Liana och hjälper till. marknadsexperten tar fram idéer, planering och genomförande av kampanjer som en tjänst, och kan hålla månadsmöten, göra en målplan och en årlig marknadsföringskalender samt rapportera och granska resultatet med kunden.
Det tredje sättet är en omfattande lösning som egentligen inte kräver onboarding alls, eftersom kundorganisationen inte är utbildad att använda verktyget. Liana ansvarar för genomförandet av kampanjplaneringen och användningen av verktyget.
En målplan och en årlig marknadsplan görs med kunden och resultatet följs upp.
4. Webbsidor
Webbplats onboarding är ett stort projekt där förutom projektteamet och säljaren även designteamet är involverat. Projektet börjar med webbdesign. Det kan vara så att utseendet på en befintlig webbplats helt enkelt uppdateras för att följa tillgänglighetsdirektivet, till exempel, eller så kan hela designprocessen startas från början.
I vissa fall kan det också vara så att hela sajten är gjord med hjälp av en färdig mall, som Liana har skapat för olika branschers behov. I ett sådant fall är projektet mycket lättare eftersom sidans tekniska tekniska förutsättningar redan är klara, och en snygg och funktionell sajt kan enkelt byggas enligt kundens behov och efter varumärkets riktlinjer.
Webbprojektet startar därför med att involvera designteamet. För att kunden ska få en bra överblick över webbsidans design kommer åtminstone startsidan och en undersida att presenteras efter detta steg. Utseendet och känslan för mobilversionen kommer också att presenteras och granskas.
En wireframe skapas för att visa kunden hur den färdiga hemsidan kommer att se ut.
När kunden väl har accepterat sajtens visuella utseende – det vill säga färgerna fungerar, layouten möter kundens förväntningar och designern kanske har sett till att exempel användarvänligheten följs – börjar själva byggandet av hemsidan .
En frontend-utvecklare bygger sidan. Vid denna tidpunkt kommer projektledaren och utvecklaren att diskutera de olika stadierna avseende projektet. Account Manager kommer också att informeras om projektets nya möjliga vändpunkter.
En backend-utvecklare kan också vara där för att skapa några anpassade funktioner för webbplatsen.
När projektet når det stadium där webbplatsen är i stort sett färdig, kommer Customer Success Teamet att hålla en användarutbildning och de olika funktionerna på webbplatsen granskas tillsammans med kunden.
Kunden kommer att lägga till och ansvara för innehållet på webbplatsen, samt även för eventuella översättningar som används för de olika språkversionerna. Innehållsfasen övervakas av Liana och projektledaren kommer att svara på eventuella frågor som kunden kan ha under denna fas av projektet.
Liana Technologies kan också hjälpa till med innehållet på webbplatsen om det väljs som en tilläggstjänst.
När allt innehåll har lagts till på webbplatsen är det dags att publicera den.
5. E-handel
Introduktionsprocessen för en e-handelslösning har mycket gemensamt med introduktionen av ett webbpubliceringssystem.
En webbutik är dock ett större projekt än en webbplats. Den är heller aldrig i princip färdig, vilket innebär att projektledaren kan fortsätta att utveckla e-handelssidan med kunden under lång tid och kommunikationen under projektet är mer intensivt.
E-handelsprojektet börjar också på designstadiet, precis som ett webbplatsprojekt.
Olika integrationer spelar en stor roll inom e-handel. Detta är starkt relaterat till projektets framsteg, eftersom byggnadsintegrationer kan ta tid, särskilt om de är skräddarsydda. Vid det här laget kan projektet involvera en Back-end-utvecklare som tar hand om integrationerna.
Därefter går projektet igenom mycket liknande stadier som webbplatsprojekt: kunden accepterar utseendet på förstasidan och undersidorna och byggandet av butiken börjar.
Användarutbildning om att lägga till innehåll hålls antingen på distans eller live, och kunden är återigen ansvarig för att lägga till innehållet i systemet. Men, som nämnts, kommer e-handelsprojektet också att fortsätta i framtiden, och Account Manager kommer att hålla kontakten med kunden för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Nya integrationer kan också läggas till med tiden.
Digital marknadsföring och kommunikationsverktyg skiljer sig mycket åt i sina introduktionskrav. Ett verktyg kräver enkel och snabb utbildning varefter klienten är redo att använda det självständigt. Ett annat verktyg, å andra sidan, kan kräva design, anpassning, montering och till och med en längre utbildningsfas. Gemensamt för dem alla är dock att kundens specifika behov kartläggs och hela projektet drivs tillsammans som ett team.
Vill du ha mer information om våra digitala marknadsföringslösningar?
Kontakta oss direkt |