Anpassning av webbplatser har tydliga fördelar: 71 % av konsumenterna förväntar sig anpassning från företag, och upp till 80 % av konsumenterna är mer benägna att köpa tjänster från företag som erbjuder anpassat innehåll.
Personalisering förbättrar användarupplevelsen, ökar antalet konverteringar och ger dig en bättre förståelse för din publik.
Vad handlar det om?
Webbplatspersonalisering innebär att använda data för att leverera anpassat, relevant innehåll baserat på användaregenskaper.
För personalisering kan du använda:
- Samlad webbplatsdata om användaren, såsom plats, språk, tid och tidigare webbhistorik.
- Andra tillgängliga data, till exempel segment som skapats i marknadsföringsautomationsverktyg som LianaAutomation, som kan
använda integrerade system som CRM eller ERP och koppla dem till WordPress-systemet.
Webbsidor anpassar sig och visar mer relevant innehåll baserat på mängden användarinformation som kan användas. På så sätt kan besökarna erbjudas innehåll som är relevant för dem och uppfyller deras behov. Personalisering hjälper företag att nå lönsamma kunder och guida dem på webbplatsen på önskat sätt.
Vissa innehållshanteringssystem har inbyggda personaliseringsfunktioner. Det finns till exempel ett personaliseringsverktyg baserat på marknadsföringsautomationslösningen LianaAutomation som utvecklas för WordPress-plattformen. Detta verktyg är för närvarande det enda i sitt slag.
Varför är innehållsanpassning lönsamt?
1. Bättre användarupplevelse på hemsidan
Att tillhandahålla relevant och intressant innehåll förbättrar användarupplevelsen, ökar webbplatstrafiken och minskar avvisningsfrekvensen. När användare tycker om din webbplats är det mer sannolikt att de kommer tillbaka.
En positiv användarupplevelse på webbplatsen bygger förtroende för ditt företag, hjälper dina kunder att hitta den information eller tjänst de behöver på ett effektivt sätt, förbättrar sökmotorns synlighet och ökar konverteringarna – bara för att nämna några fördelar.
- Erbjud mer relevant och intressant innehåll till olika målgrupper: lyft fram lediga jobb för en användare och rikta in erbjudanden baserat på deras prenumeration eller webbhistorik för en annan.
- Utnyttja fler möjligheter för kundengagemang: ge en mer personlig användarupplevelse genom att anpassa innehåll baserat på plats, användarpreferenser eller feedback.
- Behåll befintliga kunder, skaffa nya kunder och förbättra din kundservice: anpassa innehåll separat för befintliga kunder och potentiella kunder.
- Utnyttja mångsidiga möjligheter: anpassa element som navigering, bilder, texter, knappar och länkar för olika målgrupper eller ordna om element och avsnitt på en sida baserat på vad som är mest tilltalande för besökaren.
2. Ökade konverteringar
Personalisering kan öka antalet konverteringar med hjälp av skräddarsydda element som CTA-knappar, popup-fönster och målsidor för besökare. Innehållets relevans spelar en betydande roll i besökarnas konvertering, så personligt innehåll leder till fler konverteringar.
Ta reda på vilket innehåll som fungerar för varje publik genom att använda A/B-tester och experimentera med vilken version av webbplatsen som presterar bäst. A/B-testning i sig är en form av personalisering då det visar vilket innehåll som leder till fler konverteringar.
- Tänk på användarens status: om en besökare redan är prenumerant på nyhetsbrevet, hänvisa dem till att boka en demo istället för att prenumerera på nyhetsbrevet genom att anpassa uppmaningen eller använda personliga popup-fönster för att konvertera befintliga användare istället för ett formulär.
- Adressera, merförsälja och använda branschspecifika referenser: öka konverteringarna genom att erbjuda relevanta tjänster och innehåll till besökarna.
- Förbättra konverteringen genom att tillhandahålla mer relevanta produktrekommendationer i en webbutik baserat på kundens köphistorik. Visste du
att 79 % av konsumenterna är villiga att dela relevant information om sig själva om de får korrekta produktrekommendationer i gengäld?
3. Effektivare inriktning
Personalisering baseras på användardata som samlats in från webbplatsen, webbläsaren, enheten eller information som användaren tillhandahåller. Det kan baseras på användarens handlingar på webbplatsen, inloggningsuppgifter eller köp i en webbutik.
Med exakt inriktning kan du nå rätt besökare vid rätt tidpunkt med rätt innehåll. Den data som samlas in genom marknadsföringsautomation och de segment som skapas med den kan också användas för att anpassa en WordPress-webbplats.
- Skapa en besökarprofil för att erbjuda dem relevant innehåll som erbjudanden, artiklar eller guider.
- Skicka personligt anpassade nyhetsbrev baserat på data som samlats in från webbplatsen och rikta innehållet med hjälp av marknadsföringsautomation.
- Bygg dynamiska kampanjer som når potentiella kunder i rätt skede av köparens resa.
4. Bättre förståelse för användarna
Personalisering gör att du kan få en bättre förståelse för användarnas intressen och behov, vilket gör att du kan producera innehåll som tilltalar dem och håller dem engagerade på din webbplats.
När du känner till dina användares behov och förstår vad de letar efter på din webbplats kan du effektivt vägleda dem mot rätt information, kontakt eller köp. På så sätt blir det lättare att definiera kvaliteten på leads som kommer via webbplatsen, och ditt säljteam kan presenteras med fler färdiga, högkvalitativa leads. Personalisering hjälper också till att avslöja dold försäljningspotential.
- Guide kunder på webbplatsen med hjälp av olika element och erbjuda helt olika versioner av webbplatsen utifrån deras val.
- Förbättra din kundförståelse ytterligare genom att samla in besöksinformation via formulär.
5. Ökad kundlojalitet
Visa att du förstår dina kunder och kan fortsätta att möta deras behov genom att förse dem med relevant innehåll, rekommenderade produkter och förslag som passar deras webbläsar- eller köphistorik. På så sätt är det mer sannolikt att du behåller dem som kunder.
- Genom att engagera dina kunder odlar du varumärkeslojalitet, så uppmuntra dem att besöka din webbplats igen genom att rekommendera mervärdesinnehåll relaterat till vad de redan har konsumerat.
- Visa dina kunder att du bryr dig: belöna lojalitet med riktade och personliga kunderbjudanden och program.
Webbplatspersonalisering är ännu inte en utbredd praxis bland marknadsförare, så genom att använda personalisering och den förbättrade användar- och kundförståelse det ger stärker du den positiva uppfattningen om ditt varumärke och får en tydlig konkurrensfördel.
Vilka typer av innehåll kan du anpassa?
Personalisering kan innebära att använda texter, bilder, videor, popup-fönster eller färger utifrån vad du vill erbjuda varje målgrupp. Personalisering kan göras på en detaljerad nivå, t.ex. genom att modifiera CTA:ernas uppmaningar, former eller färger. Dessutom kan du använda adaptiva formulär och genomföra A/B-tester för att se vad som fungerar och vad som inte fungerar och utveckla ditt innehåll baserat på resultaten.
När det är som bäst kan användare presenteras med helt andra versioner av webbplatsen baserat på deras data. Till exempel kan synen på en återkommande användare eller kund skilja sig avsevärt från den för en ny användare, eftersom synen för återkommande besökare kan anpassas från navigeringen: vilka sidor de senast besökte, var de spenderade mest tid, vilka produkter de tittade på, eller om de prenumererade på nyhetsbrevet. All denna information kan användas i innehållsanpassning.
Använd variabler för att definiera målgrupper och inrikta innehåll på webbplatsen
För webbplatspersonalisering är det viktigt att identifiera och definiera önskade målgrupper, så att du vet vem du ska rikta in dig på, hur och vilken typ av innehåll du ska rikta in dig på.
Definiera målgrupper med hjälp av variabler som:
- Kundstatus: Är det en lead, het lead, kund eller tidigare kund? Rikta budskap utifrån var kunden befinner sig i beslutsprocessen. Uppmuntra dem till exempel att boka en demopresentation eller ett möte med en kontoansvarig, eller erbjuda förmåner till kunder som återvänder till ditt varumärke.
- Personaliseringar baserade på affärsdata och bransch: Tillhandahåll branschspecifika artiklar, erbjudanden och produkt- och tjänsteförslag till företagskunder och använd information om företagets storlek.
- Plats och område: Föreslå en specifik språkversion av webbplatsen baserat på användarens plats, använd lämpliga bilder, främja lokala evenemang och rekommendera innehåll eller produkter som andra användare i samma område föredrar.
- Fördjupa kundrelationer: Använd kors- och merförsäljningstekniker för befintliga kunder, föreslå nytt innehåll inom deras intresseområden och välkomna återkommande kunder.
Du kan använda praktiskt taget all tillgänglig kunddata för att anpassa webbplatsens innehåll. Villkoren kan till exempel inkludera registrering till ett webbseminarium 2022 eller besöka din blogg 20 gånger under det senaste året.
Kan webbplatsanpassning gå fel?
Genomtänkt innehållsanpassning är sällan riskabelt och definitivt värt att prova om du inte har gjort det ännu. Genom att överväga potentiella problemområden kan du minska risken för kundfrustration eller i värsta fall att tappa kunder.
Överväg noga att använda variabler som namn och kön för att undvika att utlösa oavsiktliga reaktioner genom personalisering. Använd namninformation endast när den underliggande informationen är korrekt; på så sätt undviker du att hälsa dina kunder med "Hej - vad händer?" Att anta kön är å andra sidan ofta onödigt, eftersom du inte kan vara säker på hur dina kunder identifierar sig.
Personalisering är särskilt framgångsrik när den görs subtilt. Kunder känner att de får mer personlig service, men de kanske inte nödvändigtvis skiljer det personliga innehållet från resten av webbplatsens innehåll.
Vill du anpassa din WordPress-webbplats med marknadsföringsautomation?
LianaAutomation är det exklusiva automationsverktyget för WordPress. Med den kommande integrationen kan du skapa personliga webbplatsvyer baserat på de segment du definierar. Skriv dig på väntelistan så kommer vi att meddela dig om uppdateringarna!