Det är ingen hemlighet att du bör hålla koll på dina marknadsföringsaktiviteter, du behöver veta värdet av dina handlingar för att vara effektiv och reagera snabbt. Det är då ROI, som är en förkortning för Return on Investment, spela in: med ROI kan du få en bättre förståelse för hur dina åtgärder fungerar och vilka förändringar som behöver göras.
Är du intresserad av begreppet ROI och vill behärska det men vet inte hur och var du ska börja? Då är du på rätt sida!
I den här artikeln förklarar vi vad ROI är, hur man beräknar den och varför det är viktigt att beräkna den.
ROI mäter värdet av dina investeringar
I en mening betyder ROI den summa pengar ett företag får i vinst för de investeringar det gör. Alltså, när de tillämpas på de investeringar som gjorts för dina marknadsföringsåtgärder, visar ROI vinsten du får från dessa åtgärder. I sin enklaste form ser formeln för beräkning av din ROI ut så här:
Om en annonskampanj kostar 30000kr totalt och har producerat 15000kr i utökad försäljning blir ROI
(15000 − 3000) ÷ 3000 × 100 % = 400 %.
ROI är en indikator som gör att du kan bestämma värdet på dina kortsiktiga kampanjer eftersom du kan jämföra dina resultat med tidigare siffror. Emellertid kan ROI även användas för att utvärdera effektiviteten av marknadsaktiviteter på längre sikt och kan tillämpas för att hitta de mest effektiva marknadsföringskanalerna.
En viktig sak till: du måste komma ihåg att ROI inte är statisk, så det bästa är att beräkna den regelbundet och göra ändringar när det behövs om du vill använda det till fullo.
Vad är en bra ROI?
Det slutliga målet för ett företag är vanligtvis att göra vinst. När det gäller marknadsföring kan du sikta på en förhållande på 5:1 för ROI (det är cirka 500%). Det är ett ganska högt förhållande eftersom allt under 2:1 skulle betraktas som icke lönsamt då du måste täcka produktionskostnaderna tillsammans med kostnaden för marknadsföring.
Sett till alla de största marknadsföringsmetoderna kan du sträva efter en högre ROI när det gäller e-postmarknadsföring eftersom det är möjligt att nå en avkastning på 675% enligt Profitworks.
Vad ingår i marknadsföringskostnaderna?
När man räknar vinstmarginalen för sina marknadsföringsinsatser ingår oftast detta i kostnaden:
- Annonsering på sociala medier och Google ads
- Mässor och evenemang
- Marknadsföringsverktyg så som verktyg för nyhetsbrev och automatisering
- Fysiska marknadsföringsmaterial, så som flygblad, affischer och pins
- Traditionell media så som radio, tidningar and vägreklam
- Marknadsförings- och kommunikationsbyråer och konsultationskostnader
Det är viktigt att du tar hänsyn till alla dina marknadsföringskanaler när du beräknar din avkastning, annars riskerar du att missa viktig information som kan hjälpa dig att förbättra dina marknadsföringsstrategier.
Analytics som grund
För att korrekt beräkna din ROI måste du ha en tydlig bild av ditt företags vinster och investeringar. Verktyg som Google Analytics hjälper dig att få en övergripande bild av din inkomst och andra mål, som du sedan kan jämföra med dina investeringar. Du kan importera data från olika kanaler, till exempel från ditt faktureringssystem, din CRM eller din webbutik, till ditt marknadsföringsautomationsverktyg för att få en helhetsbild.
Ett omfattande automatiseringsverktyg kombinerar data från olika kanaler och visar om en oidentifierat webbplatsbesökare blivit en betalande kund och varifrån den kom. Detta innebär att man kan jämföra sina investeringar och vinster av olika marknadsföringskanaler för att hitta de mest effektiva kanalerna.
Bild: Du kan se dina försäljningsintäkter direkt i Google Analytics.
Det finns även separata ROI-verktyg på marknaden som kan integreras med marknadsförings- och analysverktyg vilka räknar din intäktsmarginal. Ett exempel är Funnel som beräknar ROI baserat på data, verktyget tar även hänsyn till olika valutor och valutaförändringar.
Blicka bakåt
Genom att definiera viktiga mätvärden blir det lättare att beräkna effektiviteten för dina olika marknadsföringskanaler. Dessa parametrar varierar beroende på vad du vill uppnå med din marknadsföring. Till exempel kommer marknadsföringsteamet för ett konsumentorienterat företag att försöka öka antalet betalande kunder medan målet för ett försäljningsorienterat företag är att ge leads till sitt säljteam.
För att bestämma rätt nyckelindikatorer som hjälper dig att beräkna din ROI kan du följa kundresan: de olika stegen gör det lättare för dig att välja de indikatorer som gäller för ditt företag och din marknadsföringsstrategi. Här är några exempel :
- Vad är den genomsnittliga vinsten för en lead?
- Vid vilken tidpunkt blir en prenumerant på ett nyhetsbrev eller en person som klickar på en LinkedIn-annons ett lead som riktas till säljteamet?
- Hur blir en potentiell kund tidigt på resan intresserad nog att prenumerera på nyhetsbrevet eller klicka på en annons?
Bild: Olika tekniker används i olika skeden av kundresan.
Att bestämma ROI på dina kanaler kan vara utmanande, men det är fortfarande nödvändigt. Ett tips för att göra det enklare för dig är att följa kundresan bakåt och se hur stor andel som har gått från ett steg till ett annat. Dessa steg ger dig en tydlig uppfattning om effektiviteten i dina marknadsföringsinvesteringar på exempelvis Facebook.
Begränsningar med ROI
ROI är ett verktyg som gör att du kan få en bättre överblick över resultaten av dina marknadsföringsåtgärder och även ha mer konkreta resultat att presentera. Men som med andra verktyg har ROI sina begränsningar.
I själva verket tar ROI endast hänsyn till den ekonomiska aspekten av din investering. Men marknadsföring handlar även om om varumärkesmedvetenhet och kundlojalitet vilket inte genererar omedelbar vinst.
Hur ser framtiden ut? Tyvärr kan inte ROI förutsäga om dina handlingar fortsätter att fungera bra framöver men genom att noggrant övervaka analyser och använda olika scenarioverktyg kan du ta reda på vilka kanaler som sannolikt kommer att ge ökade intäkter.
Öka ROI med marketing automation
Hur använder man marketing automation för att öka ROI?
Läs vår guide om marketing automation med 7 exempel som inspirerar dina nästa kampanj!
Är du intresserad av att lära dig mer om marketing automation? Här har vi samlat våra bästa inlägg om ämnet:
Kommentera
Kommentarer
Inga kommentarer