Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Grunderna i SEO – Varför är sökmotoroptimering viktigt?

0
En kvinna söker information på sin dator
Dela

I den här artikeln kommer du att lära dig grunderna i SEO, och varför det nu är hög tid att börja optimera ditt webbplatsinnehåll. Vi börjar med grunderna och fortsätter att gå igenom olika stadier av sökmotoroptimering, hur sökmotorer fungerar och vad SEO är 2022. 🕵

Vad betyder SEO?

Snabb sammanfattning: sökmotoroptimering innebär att du får högre ranking för din webbplats i sökresultaten genom att göra olika aktiviteter för att öka dess synlighet. Genom att optimera din webbplats kommer dina potentiella kunder att hitta dina tjänster istället för att sluta surfa på din konkurrents webbplats. Med andra ord, bättre sökmotorsynlighet innebär mer trafik till din webbplats.

I den här artikeln kommer vi att fokusera på Google, sökmotorernas kung – det beror på att 92 % av alla sökningar görs i Google. Näst mest populära sökmotorn är Bing, med en marknadsandel på under 3 %.

Inte ens den mest berömvärda sökmotorspecialisten känner till alla faktorer som påverkar SEO-synlighet – Googles algoritmer ändras ofta, och jätten avslöjar inte hur dess algoritmer fungerar direkt. Större förändringar är sällsynta, men algoritmen kan ha små variationer på daglig basis. Det betyder att sökmotoroptimering är pågående experiment och undersökningar.

Vad är fördelarna?

Varför ska du optimera din webbplats och hur skiljer sig SEO från marknadsföring via sökmotorer (SEM)?

1. Med sökmotoroptimering kommer du att uppnå organiska resultat, vilket gör att du inte behöver betala för annonser. Sökmotormarknadsföring (SEM) kommer att lyfta din webbplats till toppen av resultaten, men du betalar för varje klick. Det är därför, i det långa loppet, SEO är en bra kostnadseffektiv lösning.

2. SEO hjälper dig att förstå vad dina besökare söker efter: du kommer att se, vilka sökord de använder för att hitta din webbplats och vilka sidor de har sökt efter (och vilka ämnen de letar efter på din webbplats).

3. Bättre synlighet för sökmotorer kommer att öka ditt varumärke och framkalla förtroende för det. Dessutom är det mer sannolikt att konverteringar sker genom organiska resultat än betalda annonser.

4. Du får fler potentiella kunder och försäljningar: SEO hjälper dig att vägleda trafik till din webbplats och få besökarna att göra önskade åtgärder medan de är där.

Undrar du hur du kan få mer organisk synlighet i ditt budskap? Läs vår artikel om hur du drar nytta av SEO i kommunikation: 22 fakta som varje PR-expert bör veta om sökmotoroptimering.

Botar, genomsökning... Hur fungerar sökmotorer

Sökmotoroptimering bygger på att veta hur sökmotorerna fungerar. Genom att känna igen hur sökmotorer fungerar kan vi erbjuda dem rätt typ av information som de letar efter på vår webbplats.

Genomsökning indikerar hur sökmotorrobotar inspekterar din webbplats. Roboten kryper genom webbplatsens innehåll och lägger till resultaten i ett massivt index.

Indexering är en process där sökmotorer lägger till sidorna och informationen i indexet. Sidor som du vill dölja från sökmotorerna bör märkas med noindex-taggar. Sidor som inte längre finns eller inte kan hittas kan inte läggas till i indexet. Detta kan hända när webbadressen ändras eller när en omdirigering saknas.

Webbplatskarta hjälper sökmotorrobotar när de söker igenom webbplatsen. Den berättar för dem om strukturen och webbplatshierarkin. Om en sida ligger högt upp i strukturen och nära huvudnivån är den vanligtvis viktig.

Robot.txt-filen talar om för botarna vilket innehåll de kan söka igenom. Till exempel kommer de att skicka noindex-sidorna. De flesta CMS skapar sina egna robot.txt-filer automatiskt, men du bör kontrollera om filen har rätt sidor synliga och de sidor som inte är avsedda att ses av dina besökare är dolda.

Sökresultaten baseras på poäng

Sökmotorn använder sina algoritmer för att rangordna sidorna den hittar från indexet baserat på "poäng". Algoritmerna förändras kontinuerligt och Google delar inte med sig av alla faktorer som påverkar sökalgoritmerna. Vid det här laget strävar Google efter att koppla de ämnen som användare söker efter till vissa sidor och syften: till exempel hur ny informationen är. Sökmotorn uppmärksammar även webbplatsens användbarhet, trovärdighet och plats.

Sättet som sökresultaten visas på kommer att variera mer inom en snar framtid, och olika innehållsformat kommer att markeras. Sökresultaten kan visa foton, händelser, vanliga frågor, videor, recensioner och utdrag av artiklar. Rika resultat eller strukturerad data är ett av Googles senaste utvecklingsmål.

Hur du optimerar din webbplats – SEO-stegen

SEO är ett kontinuerligt arbete, som inte slutar när sidan en gång är "optimerad". Din ranking påverkas av många saker, till exempel hur tävlad termen du vill hittas av är. När du har nått den eftersträvade positionen måste du arbeta lite för att behålla den.

Att få resultat kan variera från veckor till månader, och de beror på webbplatsens aktuella situation, synlighet och vilka åtgärder som har vidtagits. Man kan säga att vi pratar om ett maraton snarare än en sprint.

Sökmotoroptimering sker i fyra steg:

  1. Analysera och identifiera
  2. Planen
  3. Optimera
  4. Mät resultaten

Identifiera din utgångspunkt

Först måste du analysera, vad är den aktuella situationen för din webbplats, vilka sökord som har använts och vilken typ av synlighet har du uppnått i sökresultaten. Vid det här laget är det viktigt att vara medveten om din webbplatss syfte och vilken typ av besökare du försöker nå. När du också tar dig tid att planera din webbplatss mål, uppdrag, nyckelindikatorer och eftersträvade konverteringar, har du en bra bas innan du börjar med sökmotoroptimering.

SEO innehåller teknisk SEO, optimering av innehållet på din webbplats och länkar – de så kallade SEO-byggstenarna. Vi kommer att titta närmare på dessa härnäst.

Teknisk SEO påverkar användbarheten av din webbplats

Teknisk SEO innehåller sidindexering. Det betyder att de indexerade sidorna kan hittas via Google, de oindexerade inte.
Du kan ställa in sidindexering från sidinställningarna för det CMS du använder.

Webbplatsens säkerhet är viktig vad gäller teknisk SEO. Se till att din webbplats har ett SSL-certifikat. Du kan kontrollera detta genom att titta i adressfältet, där det ska finnas en liten hänglåsikon.

Se till att din webbplats inte har raderat eller flyttat innehåll, eller att det saknade innehållet har omdirigerats. Se till att innehållet inte är exakt detsamma på flera sidor, eftersom Google kommer att straffa för dubbletter. Tänk på att din webbplats bör ha vanliga url-adresser. Det gör det enklare för användaren att navigera på din webbplats och det hjälper sökmotorn eftersom den genomsöker din webbplats.

Laddar din webbplats tillräckligt snabbt och är den lätt att använda? Stora bildstorlekar och kodproblem kan göra din webbplats långsammare. Du kan undvika användbarhetsproblem genom att göra din webbplats responsiv och se till att den fungerar i vilken webbläsare som helst.

Om din webbplats har flera språkversioner, kom ihåg att ställa in språkinställningarna på ett sätt så att sökmotorn kan läsa varje språkversion och öppna rätt version för användaren baserat på deras plats.

Investera i innehållets kvalitet och kvantitet

Skapa nytt sökmotorvänligt innehåll och övervaka hur det rankas. Kvalitetsinnehåll med tillräckligt med ord rankas vanligtvis högt. Den rekommenderade mängden ord är minst 300 ord för att sidan ska visas i sökresultaten. Med 1 000 ord kommer sökmotorn att bättre förstå vad sidan handlar om och vad syftet med webbplatsen är, vilket hjälper sidan att rankas högre.

Att optimera bilder är en del av teknisk SEO. Optimera dina bilder och se till att de mindre filstorlekarna inte överstiger 100 kilobyte, så att laddningstiderna inte ökar. Använd dina valda nyckelord i filnamn och alternativa texter.

A screenshot of LianaCMS: how to set alt textAlternativ text är en kort beskrivning av vad bilden föreställer. Alt-texter används av sökmotorer och skärmläsare. LianaCMS har ett eget fält för alternativ text.

Nyckelord definierar vad din webbplats innehåller. Genom att använda korrekta sökord i webbplatshierarkin – som titlar, rubriker, brödtexter och alt-texter – hjälper besökarna att hitta din sida när de söker efter dessa termer. Kom ihåg att fylla i titel och metabeskrivning. De låter besökaren veta vad din webbplats handlar om.

Webbplatsens innehåll bör skrivas för människor, inte för sökmotorer: se till att din text är flytande och lättläst och att du har använt tillräckligt med lämpliga sökord. Undvik dock "keyword stuffing", eftersom Google kan tolka det som spam.

Behöver du boosta ditt innehåll? Läs våra tips: Blogg SEO: 17 tips för att få din blogg att rankas högre på Google (med riktiga exempel).

Var uppmärksam på din webbplats länkprofil

Länkprofil är uppskattningen av länkar till din webbplats och deras kvalitet. Samtidigt är länkprofilen en uppskattning av din webbplatss tillförlitlighet och kvalitet. Du kan utveckla din länkprofil genom att skaffa länkar utanför webbplatsen från relevanta webbplatser som har liknande innehåll.

Det finns två typer av länkar: följ länkar är länkar som Google ser som så kallade rekommendationer från webbplats till en annan. Nofollow-länkar överför inte auktoritet, men de kan föra trafik till din webbplats. Även om Google inte märker dessa alls, vilket är anledningen till att du bör föredra att ha följ länkar. Du kan utöka din webbplats auktoritet genom att samla länkar till den från källor utanför webbplatsen. Dessa länkar bör vara från olika domäner, eftersom variation är bra för din länkprofil.

Google föredrar även interna länkar, som du kan använda till exempel i din blogg. Led din läsare framåt på din webbplats med innehåll som är relevant för ämnet för din blogg.

Förbättra din synlighet baserat på resultaten

Efter dessa steg mäter du dina resultat genom att övervaka trafiken till din webbplats: vilken typ av besökare nådde du, hur många av dem, nådde du dina uppsatta mål och hur förbättrade detta din sökmotors synlighet?

Att få resultat kan variera från veckor till månader. Det finns några snabba lösningar som kan öka din synlighet, men också mer krävande åtgärder som tar längre tid.

SEO granskning och sökordsanalys

SEO-granskning och sökordsanalys utgör basen för sökmotoroptimering. Granskning ger oss en heltäckande bild av webbplatsens aktuella situation – den hjälper oss att se, vilka saker som finns på plats och vad som saknas. Granskning inkluderar bland annat kontroll av innehållsmängd, titlar, rubriker, bildstorlekar och metainformation. Sedan görs en plan utifrån revisionen för att förbättra webbplatsens synlighet i sökmotorer. SEO-granskning är en del av vår synlighetstjänst för webben.

Sökordsanalys går hand i hand med SEO-granskning. Det är där vi fokuserar på webbplatsens sökord, aktuell webbsynlighet, antalet sökningar på använda sökord och deras konkurrenskraft. Sedan fokuserar vi på vilka sökord som ska användas i framtiden. Vi gör även en konkurrentanalys, där vi ser hur konkurrenterna rankas med samma termer.

Data och verktyg som hjälper dig med din SEO

Google erbjuder olika verktyg för att granska din webbplats och dess data för att hjälpa dig att hålla jämna steg med din webbplats utveckling.

Google Analytics 

Google Analytics är ett gratisverktyg som låter dig samla in och analysera data om din webbplats besökare. Du kan se hur många besökare du hade, hur länge de spenderade tid på din webbplats, vilka som var de mest populära sidorna, vad är förhållandet mellan nya och återkommande besökare, deras demografiska information och vilken enhet de använde för att besöka din webbplats. Du kan också kontrollera hur väl din webbplats genererade konverteringar.

Google Search Console

Google Search Console är ett annat gratisverktyg från Google. Det är enkelt att konfigurera och integrera med Google Analytics. Verktyget börjar samla in data från sökresultat, och det låter dig se vilka sökord dina besökare sökte efter, vilka termer som leder till din webbplats och hur din webbplats rankades i det ögonblicket.

Google Search Console innehåller olika verktyg för att mäta funktioner på din webbplats. Den ger dig förslag på att reparera funktioner, som den tolkar som trasiga, såsom inoperativa länkar.

Den viktigaste skillnaden mellan dessa verktyg är att Search Console visar data från sökmotorn och vad som händer innan besökaren hamnar på din webbplats. Google Analytics, å andra sidan, samlar in och visar data om besökarnas handlingar på webbplatsen.

De flesta CMS har sina egna, inbyggda SEO-funktioner.

  • Ett bra alternativ för SEO i WordPress är Yoast SEO-plugin, som innehåller de flesta SEO-funktioner. Yoast granskar till exempel hur effektivt du använder viktiga sökord på webbplatsen.
  • LianaCMS och LianaCommerce har båda SEO-flik på varje sida, där du kan redigera sökmotorinställningar som du vill.

A screenshot of LianaCMS' SEO settings tab​​​​​​
In LianaCMS you can edit SEO settings on each page.

Sökmotoroptimering 2022

Google har en ny uppdatering på gång, MUM (Multitask Unified Model), som följer den senaste uppdateringen BERT från 2019. Den tidigare uppdateringen bidrog till att förbättra sökmotorns förståelse av ordens betydelse och syfte, och Google kunde erbjuda förbättrade och mer relevanta svar på frågor som folk sökte efter. MUM-uppdateringen är en ännu mer förbättrad version – mer specifikt en 1000 gånger effektivare än den senaste uppdateringen, BERT.

Google strävar efter att svara på fler olika frågor med Things to know-metoden, som för det mest relevanta resultatet till toppen av sökresultaten och visar ett textutdrag från och artikel eller en bild för att spara ett klick för användaren. Dessa sökresultat kallas utökade resultat.

Nu måste informationen vara tillgänglig snabbare och enklare än någonsin. Det innebär mer mångsidiga sätt att söka information, som besvaras med till exempel röstaktivering. Den här typen av nya funktioner är bra att hålla ett öga på och ta hänsyn till när du optimerar din webbplats.

Vikten av innehåll lyfts hela tiden fram, medan rankningen verkar vara mindre relevant när människor kan se resultaten direkt från Google utan att klicka till webbplatsen för att läsa mer. Detta används även i betalda annonser, genom att lägga produkter ovanpå sökresultaten i en karusellvy som ett sätt att förkorta kundens köpresa.

Algoritmer förändras hela tiden – är SEO fortfarande
värt det?

Även om Googles algoritmer och sättet att presentera resultat håller på att förändras så är SEO inget man vill avstå från. Google kommer att fortsätta poängsätta webbplatser och webbplatser bör hittas i sökresultaten precis som tidigare. Innehåll, bilder, länkprofil och andra element som presenteras i den här artikeln påverkar fortfarande din webbplatss synlighet.

Att optimera ditt innehåll och använda sökord är fortfarande viktigt. Fundera på dessa frågor:

  • Passar innehållet hela temat som det söks efter?
  • Svarar innehållet på sidan på användarens fråga på olika sätt?

Som har nämnts är SEO en kontinuerlig och långsiktig ansträngning, som inte ger omedelbara resultat. Ändå är det fortfarande lönsamt, och du kan komma igång med ett litet bidrag.

Vi hjälper dig gärna att uppnå en stark webbsynlighet. Vi kommer att visa dig var du ska börja och se till att rätt åtgärder vidtas för att nå målen – från planering till genomförande.

Intresserad av vår SEO tjänst? Kontakta oss direkt! 

​​​​​

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer