Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Jämförelse av verktyg för e-postmarknadsföring – Vad du ska tänka på och hur du väljer

0
Email marketing tool comparison article cover
Dela

Planerar du att skaffa ett nyhetsbrevsverktyg? Bra beslut – e-postmarknadsföring har den högsta ROI av alla marknadsföringskanaler!

Den här artikeln kommer att presentera några av de mest populära programvarorna och diskutera deras skillnader. Som ett körsbär på toppen kommer vi också att ta en djupare titt på vår egen e-postmarknadsföringsplattform LianaMailer.

Men innan du lär känna verktygen och fattar köpbeslutet är det bra att ta reda på dina egna önskemål och behov och uppskatta hur olika alternativ uppfyller dessa krav.

Låt oss börja!

Vad behöver du tänka igenom innan du jämför verktyg för e-postmarknadsföring?

Antalet olika verktyg på marknaden är omfattande. För att begränsa urvalet och göra jämförelsen av verktyget för e-postmarknadsföring enklare är det bra att tänka på vad dina behov är när det kommer till e-postmarknadsföring.

Gå igenom åtminstone dessa frågor:

Hur stor är min kontaktbas?

E-postmarknadsföringslösningar är ofta prissatta baserat på storleken på din kontaktdatabas. Ett verktyg för 50 000 kontakter kommer att kosta mer än ett som täcker bara ett par tusen kontakter. Det är också värt att kolla upp om avregistrerade och inaktiva kontakter räknas i slutbeloppet – denna detalj kan snabbt öka kostnaderna.

Vad är min budget?

Din budget påverkar naturligtvis prisklassen där du vill börja leta efter verktyg. Dyrare lösningar har ofta ett bredare urval av funktioner och täcker en större kontaktdatabas.

Det är också värt att kontrollera om priset är baserat på månads- eller årsfakturering. Det månatliga alternativet kan vara lite dyrare, men det ger också flexibilitet om du behöver göra ändringar i kontraktet med ett snabbt schema.

Hur avancerade redigeringsalternativ vill jag ha?

Många nyhetsbrevsverktyg är uppbyggda kring en dra & släpp-redigerare, vilket ofta gör redigeringsprocessen mycket enkel och smidig. Det finns fortfarande skillnader mellan verktygen – vissa funktioner, som A/B-testning, är inte tillgängliga i alla. Bekanta dig noga med funktionerna och utvärdera vilka av dem som är nödvändiga för dig.

Ta också hänsyn till de anställda som kommer att delta i redigeringsprocessen: är de alla på samma kompetensnivå, eller skulle det vara lättare att ha en nyhetsbrevsmall som kan redigeras inom de gränser som tillåts av ditt varumärke?

Hur detaljerade rapporter vill jag se?

Alla marknadsföringsåtgärder bör mätas – e-postmarknadsföring är inget undantag. Med grundliga rapporter kan du analysera prestandan för ditt nyhetsbrev och förbättra ditt innehåll för att möta dina mottagares förväntningar.

När du hittar programvara som intresserar dig, kontrollera vilken typ av rapporteringsfunktioner den har. Vill du se värmekartor och analysera vilka delar av ditt brev som mottagarna har klickat på? Ger programvaran information om hur stor andel av sändningen som inte lyckades? Kan du dela rapporterna med ledningen och andra intressenter?

Behöver jag följa GDPR-lagstiftningen eller andra krav?

En modern marknadsförare måste ta hänsyn till lagstiftning, lagar och förordningar relaterade till användardata inom sitt område, såsom GDPR på de europeiska marknaderna. Det valda verktyget ska göra det lättare att följa reglerna, inte sätta hinder i vägen.

Vill jag skicka automatiska e-postmeddelanden?

E-postautomatisering hjälper till med att skapa och skicka nyhetsbrev. Om du skickar upprepade e-postmeddelanden som bokningsbekräftelser, transaktionsmeddelanden eller inbjudningar är automatiseringsfunktioner något att överväga.

Lär känna verktygens automationsmöjligheter och se hur komplexa automatiseringar de möjliggör. Vissa e-post-marknadsföringslösningar har lätta, inbyggda automationsfunktioner, andra integreras med faktiska verktyg för marknadsföringsautomatisering.

Vid det här laget kan du också hitta användbara tips från vår artikel Hur man väljer rätt leverantör av e-postmarknadsföring – 20 frågor som hjälper dig.

Nu vet vi vad du vill ha och behöver – nästa steg är att hitta en lösning som uppfyller dessa specifikationer på bästa möjliga sätt.

Lär känna de populära verktygen för e-postmarknadsföring

Nu är vi redo att titta närmare på olika programvaror. Vi kommer att berätta om funktionerna i fem olika verktyg:

  • Mailjet
  • Campaign Monitor
  • Mailchimp
  • Active Campaign
  • LianaMailer

Mailjet

Mailjet är ett enkelt verktyg med enkla funktioner för att bygga e-post. Nyhetsbrev kan skapas på förbyggda mallar utan några expertkunskaper – även om urvalet av mallar inte är särskilt brett.

Det som gör Mailjet speciellt är möjligheten att flera personer deltar i redigeringsprocessen samtidigt. Den här funktionen möjliggör lagarbete och kan även påskynda processen med att skriva nyhetsbrev.

Mailjet har också en gratisversion tillgänglig med 200 e-postmeddelanden per dag och 6 000 e-postmeddelanden per månad. E-postmeddelanden i gratisversionen har logotypen på sig och naturligtvis är funktionerna smalare än med de betalda planerna.

Det finns utrymme för förbättringar i hanteringen av kontaktlistorna, eftersom att ta bort avregistrerade användare från din databas inte kan göras med bara ett par klick. Segmenteringsalternativen är också ganska begränsade.

Funktioner:

  • Dra & släpp-redigerare
  • Snävt urval av förbyggda mallar
  • Samarbetande realtidsredigering
  • A/B-testning
  • E-postvalidering
  • Realtidsstatistik

Campaign Monitor

Campaign Monitor kanske inte är det vackraste verktyget på marknaden, men det är ett av de enklaste att använda. Även en oerfaren e-postmarknadsförare kan snabbt lära sig att använda programvaran. Navigeringen och menyerna är mycket tydliga och begripliga.

Campaign Monitor har en enkel dra & släpp-redigerare med redigeringsmöjligheter på grundläggande nivå. Redaktören är tillräcklig om du inte planerar att skicka särskilt flashiga brev, men den mer avancerade e-postmarknadsföraren kan bli frustrerad över de smala redigeringsalternativen. Programvaran erbjuder dock ett bra urval av snygga och lyhörda nyhetsbrevsmallar.

Kundsupport är inte Campaign Monitors största styrka. Chattsupport erbjuds inte och telefonsupport är endast tillgänglig för kunder med den dyraste prisplanen. När du stöter på problem kan du skicka ett supportärende efter att ha blivit guidad till ett hjälpcenter inklusive supportartiklar. Det finns ingen information om hur snart din biljett kommer att besvaras eller reageras på.

Förutom betalversioner erbjuder Campaign Monitor en gratis provperiod som inte löper ut. Testversionen låter dig prova programvaran och gör att du kan skicka e-postkampanjer till fem prenumeranter. Autosvar och transaktionsmeddelanden ingår inte i testperioden.

Funktioner:

  • Enkel dra & släpp-redigerare med färdiga mallar
  • Funktionell datasegmentering
  • Möjliggör marknadsföringsautomatisering
  • Möjlighet att skicka SMS-kampanjer
  • Gratis provperiod tillgänglig
  • Support mestadels via biljetter, ingen onlinesupport

Mailchimp

Mailchimp erbjuder flera sätt att skapa e-postmeddelanden: du kan bygga ditt brev över en färdig mall eller använda en kodad design, till exempel. Redigeringsmöjligheterna är breda, men kan också förvirra, eftersom vissa redigeringsmetoder har begränsningar jämfört med andra.

Verktygets användargränssnitt är modernt och elegant, men inte det mest okomplicerade: att hitta nyckelfunktionerna kan ta tid i början. Urvalet av funktioner är brett och det finns också många användbara integrationer till appar från tredje part, eftersom Mailchimp har positionen som ett branschstandardverktyg.

Antalet e-postmeddelanden du kan skicka per månad är begränsat, och beloppet varierar beroende på prisplanen. Detta är bra att ta hänsyn till, särskilt om du drar fördel av Mailchimps automatiseringsfunktioner och skickar många automatiserade e-postmeddelanden.

Mailchimp har också en gratisversion, vilket kan vara ett bra alternativ för småföretag som börjar skicka nyhetsbrev. Den kostnadsfria planen täcker dock maximalt 2 500 e-postmeddelanden per månad (daglig gräns på 500) eller 500 kontakter – avanställda och dubbla prenumeranter räknas.

Vissa funktioner, som A/B-testning, e-postschemaläggning och anpassning är inte tillgängliga i gratisversionen av Mailchimp. Den kostnadsfria planen täcker support under de första 30 dagarna, efter det erbjuds support endast för betalande kunder.

För betalande kunder är telefonsupport tillgänglig för kunder med den dyraste prisplanen. E-post- och chattsupport är tillgänglig efter att du har sökt efter svaret på ditt problem från Mailchimps artiklar.

När det kommer till segmentering är Mailchimp inte det mest avancerade verktyget som finns. Om du använder många olika villkor i dina sändningar kan arbetet med Mailchimp orsaka ganska mycket extraarbete.

Vissa funktioner, som A/B-testning, e-postschemaläggning och anpassning är inte tillgängliga i gratisversionen av Mailchimp. Den kostnadsfria planen täcker support under de första 30 dagarna, efter det erbjuds support endast för betalande kunder.

För betalande kunder är telefonsupport tillgänglig för kunder med den dyraste prisplanen. E-post- och chattsupport är tillgänglig efter att du har sökt efter svaret på ditt problem från Mailchimps artiklar.

När det kommer till segmentering är Mailchimp inte det mest avancerade verktyget som finns. Om du använder många olika villkor i dina sändningar kan arbetet med Mailchimp orsaka ganska mycket extraarbete.

Funktioner:

  • Dra & släpp-redigerare
  • Marketing automation funktioner
  • Verktyg för att bygga webbsidor ingår
  • Brett urval av färdiga integrationer – inga anpassade integrationer
  • Inget stöd för gratiskonton efter de första 30 dagarna

ActiveCampaign

ActiveCampaign kommer med praktiska inbyggda funktioner för e-postautomatisering, och det är ett verktyg för företag som menar allvar med marknadsföringsautomation. Programvaran erbjuder också många andra marknadsföringsfunktioner, som en CRM-lösning, kampanjmålsidor och live-chatmeddelanden.

Ett stort urval av funktioner kan kännas förvirrande i början – speciellt om du bara letar efter en lösning för e-post-marknadsföring. Funktionerna kommer också med en större prislapp, eftersom plankostnaderna är förknippade med vissa appar och integrationer.

ActiveCampaign har en dra & släpp-redigerare och erbjuder ett stort urval av färdiga nyhetsbrevsmallar.

Funktioner:

  • Dra & släpp-redigerare
  • Brett urval av färdiga mallar
  • Lättanvänd marknadsföringsautomation
  • Brett urval av andra marknadsföringsfunktioner och integrationer
  • Support via chatt och e-post – telefonsupport endast för företagskunder

LianaMailer

Slutligen, låt oss ta en närmare titt på LianaMailer.

Detta dra & släpp-verktyg ger dig mycket mångsidiga redigeringsalternativ. Ett brett bibliotek erbjuder många snygga nyhetsbrevsmallar som du kan fortsätta redigera för att möta din smak och varumärke – eller så kan du använda en skräddarsydd mall som är skapad specifikt för dig.

Du kan förvåna dina mottagare med personligt och interaktivt nyhetsbrevsinnehåll. Krydda ditt brev med videor, aktivera dina läsare med omröstningar, komponera breven enkelt genom att använda RSS-flöden och anpassa delar av innehållet baserat på varje mottagares egenskaper. Du kan till och med skicka SMS med samma plattform.

LianaMailer är ett utmärkt val för en GDPR-medveten e-postmarknadsförare: du kan samla in, lagra och hantera alla personuppgifter i enlighet med detta och följa lagstiftningen. Högkvalitativa servrar och långsiktigt arbete med datasäkerhet möjliggör leverans på toppnivå för dina e-postmeddelanden.

Personlig support erbjuds för alla LianaMailer-användare. Supporten kan kontaktas via chatt, e-post och telefon, och biljetterna besvaras snabbt och vänligt. Kunderna får även egna kontaktpersoner som de kan nå vid behov.

När det kommer till e-postautomatiseringar har LianaMailer en naturlig koppling till marknadsföringsautomationslösningen LianaAutomation. Automatiserade brev kan enkelt byggas med LianaMailers editor.


Funktioner:

  • Gör-det-själv-mallar och skräddarsydda mallar – välj en eller båda
  • Funktionella nyhetsbrevselement: videoelement, omröstningar, RSS-flöden, personligt anpassade innehållsblock
  • Skicka SMS med samma programvara
  • Enkel segmentering
  • Leveranstestning, e-postadresstestning, länktestning
  • Support av din egen kontaktperson och vänlig teknisk support via chatt, e-post och telefon
  • Artikelmålsidor
  • Native koppling till marketing automation-plattformen LianaAutomation
  • Lätt integrerad till tredje parts system, skräddarsydda integrationer är möjliga
  • Ingen gratis provperiod tillgänglig
  • Programuppdateringar ingår – du använder alltid automatiskt den senaste versionen av programvaran

Sammanfattning

Vi hoppas att den här artikeln gav dig en tankeställare angående jämförelseprocessen för e-postmarknadsföringsverktyg. Det finns många alternativ att välja mellan, men att bestämma din budget och dina behov gör valet mycket enklare.

Se även dessa artiklar för bakgrundsinformation:

Vill du veta mer om LianaMailer och dess funktioner?

Lär känna LianaMailer

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!