Marketing automation spelar en viktig roll när du vägleder kunder till ett köp. Men hur kan det hjälpa dig att förvandla en anonym webbplatsbesökare till en kund? När kommer marknadsföringsautomatisering in i bilden och hur kan den användas för att identifiera webbplatsbesökare?
I den här delen av serien för marknadsföringsautomatisering i praktiken kommer vi att utforska automatiseringarna relaterade till att identifiera webbplatsbesökare. Om du missade den första delen hittar du den här.
En gång i tiden fanns det en potentiell kund...
...vars intresse för ett företag väckte. Den här potentiella kunden kan ha sett företagets annons, klickat på den eller hittat företaget genom en Google-sökning. Därför anlände denna anonyma och potentiella framtida kund till företagets hemsida, bläddrade igenom sidor, tittade på en video och läste ett blogginlägg.
I det här skedet, ur företagets perspektiv, är de bara en siffra inom webbplatsanalys. Vi vet vilken webbläsare de använder och hur de kom till webbplatsen.
Vi vet vad de gjorde på webbplatsen och vilken enhet de använder. Vi vet dock inte vilka de är.
Med ett marknadsföringsautomationssystem är det möjligt att identifiera en okänd webbplatsbesökare.
Efter att ha spenderat lite tid på att utforska lämnar kunden webbplatsen. De kan köpa senare, antingen från företaget eller från sin konkurrent. Och det är slutet på det. Vi kanske aldrig hör från den här potentiella kunden igen, eller om vi gör det kanske vi inte kan länka dem till den slumpmässiga webbplatsbesökaren. Frågan är hur man implementerar marketing automation för att undvika denna typ av omedvetenhet i framtiden.
Samtidigt, någon annanstans...
...en potentiell kund kommer till en webbplats. Bakom den här webbplatsen finns ett marknadsföringsautomationssystem som fungerar och det är redo att reagera så fort personen är identifierad.
Som en trevlig överraskning för besökaren finns en ny guide på hemsidan om ett ämne som intresserar dem. När de börjar ladda ner guiden märker de att det krävs att de uppger sin kontaktinformation. Efter en stunds övervägande finner de att avvägningen är värd besväret. Genom att lämna sin kontaktinformation förvandlas de från en anonym webbplatsbesökare till en namngiven potentiell kund. De har nu en egen profil, som samlar information från källor som nyhetsbrev, sociala medier, onlinebutik eller CRM-system. Denna profil hjälper till att skapa en bild av kunden och deras behov, vilket möjliggör leverans av mer skräddarsydd information.
Samtidigt dyker den nedladdade guiden upp i deras e-postinkorg. När de lämnar webbplatsen aktiveras en remarketingkampanj. Under den kommande veckan fastnar företagets namn i deras minne när annonser erbjuder dem produkter de har uttryckt intresse för. Två veckor senare kommer företaget till de potentiella kundernas tankar igen när de får ett specialerbjudande via e-post. Till skillnad från kunden i den första berättelsen är det mer sannolikt att de förblir engagerade.
Att identifiera kunden är ett av de mest kritiska stegen i marknadsföringsautomatisering. Hur kan vi uppmuntra kunder att identifiera sig? Genom att helt enkelt erbjuda något intressant som ger dem värde. Det kan vara information, underhållning, erbjudanden, en känsla av gemenskap eller möjligheten till självuttryck.
Här är några exempel på vad du kan erbjuda:
- Nyhetsbrev
- Möjlighet att delta i ett event eller utbildning
- Tävlingar
- Högkvalitativ vitbok eller guide
- Möjlighet att testa nya produkter
- Gratis trådlöst nätverk
- Möjlighet att delta i produktutveckling och idéskapande
- Test av en demo
- Rabattkupong
- Möjlighet att vara bland de första att få en produkt
- Automatisk avisering av produkttillgänglighet
- Möjlighet att läsa och skriva produktrecensioner
- Medlemskap i en kundlojalitetsklubb
- Medlemskap i en engagerande onlinegemenskap.
Prova till exempel dessa:
- Fylla i ett kontaktformulär
- Klicka på länkar i ett B2B-nyhetsbrev som mottagits via registret
- Göra ett köp eller bokning från webbutiken
- Påminnelse om övergiven shoppingvagn online (när kontaktinformationen redan har fyllts i)
- Dela företagsrelaterat innehåll på sociala medier.
Kunden har identifierats – hur implementerar man marketing automation nu?
När man planerar automatiseringar är det viktigt att tänka på de olika sätt som en kund tar första kontakt med företaget och hur man kan hjälpa och föra kunden framåt i denna situation. Det viktigaste är att något händer.
Ofta handlar det om vardagliga insikter. Hur implementerar man marketing automation när en kund skickar in en kontaktförfrågan en lördagskväll? Missa inte möjligheten att dra nytta av kundens intressemoment bara för att det är utanför kontorstid. Skicka istället ytterligare information som ett automatiskt meddelande som kunden omedelbart kan utforska. Prenumererade kunden på nyhetsbrevet? Du kan välkomna abonnenten och ge information om erbjudanden.
När du designar automatiseringar, experimentera gärna och använd kreativitet – du känner dina kunder bäst. Det är viktigt att snabbt nå implementeringsnivån och testa automatiseringar i praktiken. På så sätt kan du också se vad som fungerar och samla in ytterligare information om kunder.
Vad kommer härnäst?
När du väl har fått en förståelse för hur marketing automation kan användas för kundidentifiering är möjligheterna obegränsade. Efter de två första delarna av vår artikelserie har du nu bemästrat kundidentifieringsautomatisering och grundläggande meddelandeautomatisering. Därefter kommer vi att fortsätta vår artikelserie genom att utforska droppkampanjer, som involverar automatisering av flera marknadsföringsbudskap till kedjor. Håll ögonen öppna för att lära dig hur du implementerar marknadsföringsautomation i din organisations övergripande verksamhet.
Vill du testa marketing automation i praktiken?
Begär en demo av vårt smidiga LianaAutomation-verktyg! Vi berättar vilka automatiseringar som fungerar för din organisation och hur du kommer igång med dem. Utforska också marknadsföringsautomation mer i detalj genom de guider vi har sammanställt.
Dessa artiklar kan också intressera dig:
- Marketing Automation Strategy: Data and the Bigger Picture [Med exempel]
- 5 marknadsföringsautomatiseringar som alla företag bör använda
- Varför marketing automation håller sin position i marknadsförares verktygslåda – enligt marknadsförare