Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Marketing automation – Så kommer du igång

0
Marketing automation – Så kommer du igång
Dela

Marketing automation har potential att vara ett stort stöd för dem som arbetar med digital marknadsföring. Bristen på expertis eller know-how är dock vanligtvis den största utmaningen när det gäller att utnyttja automatisering i de inledande stadierna. Nästan hälften av respondenterna i Liana Technologies International Marketing Automation Survey 2020 sa att dessa faktorer hindrade dem att börja med automatisering av marknadsföring.

Det kan vara så att marknadsföringsproffs inte vet var och hur man börjar. Om du känner dig som en del av den här gruppen är du på rätt plats när du läser detta. I den här artikeln introducerar vi de helt grundläggande stegen för marketing automation som får dig på rätt spår snabbt, men ändå effektivt. Låt oss börja med några mycket viktiga grunder och gå vidare till konkreta automatiseringsexempel.

Kundidentifiering

Inom digital marknadsföring är det omöjligt att slita ut begreppet "kundidentifiering". Ju mer data du har om kunden, desto mer exakta meddelanden kan du skicka dem och desto bättre blir kommunikationen.

Frasen "kundlivscykel" är också nära relaterad till att identifiera kunden. Det innebär hela resan en person tar med ett företag – från det första "Jag har hört det här namnet förut" till möjligen årtionden av lojal kundrelation.

Identifiering är avgörande när det gäller kundens livscykel. Det är mycket viktigt för din organisation att en kund ger sitt samtycke till att din organisation utför marknadsföringsåtgärder riktade mot dem under kundens hela livscykel. Om du saknar deras samtycke sitter du fast i början av livscykeln och måste nöja dig med lättare marknadsföringsinsatser.

Lätta marknadsföringsinsatser när det inte finns några personuppgifter om kunden är till exempel:

  • Följa Google Analytics – du kan övervaka trafiken på din webbplats
  • Använda Leadfeeder – du kan spåra från vilka domäner dina webbplatsbesökare kommer
  • Använda Hotjar– du kan se hur dina besökare rör sig på din webbplats och med den här informationen kan du
    ändra din webbplats på ett sätt som gör att människor identifierar sig
  • Baserat på informationen ovan kan du köra Google Ads

Men allt detta är som att leta efter en nål i en höstack jämfört med möjligheterna med marketing automation. Om målet till exempel är att få lead-management till en nivå där person x skulle vara villig att köpa i framtiden är ett automationssystem för marknadsföring helt enkelt en obligatorisk följeslagare för ditt företag.

Användning av marknadsföringsautomation

Vi närmar oss det ni kom för att läsa. När du har en situation där en person har gett sitt samtycke till marknadsföring är möjligheterna till marknadsföringsautomation nästan oändliga. Men som utlovat tar vi din hand och börjar med babysteg:

Återkommande marknadsföringsaktiviteter

Om du tittar närmare på dina åtgärder när det gäller marknadsföring kommer du att märka några åtgärder som upprepade gånger utförs manuellt. Det kan vara ett meddelande som du skickar till alla nya kunder eller medlemmar. Eller så är den här upprepade åtgärden ett nyhetsbrev som innehåller aktuella händelser eller nyheter. Båda dessa exempel är mycket lätta att automatisera. Du gör det manuella arbetet en gång och automatiseringen tar hand om resten.

Att vårda leads

En webbplatsbesökare kan inte riktigt kallas ett hett lead, men någon som har laddat ner en guide från din webbplats är ett hett lead samt har visat ett djupare intresse för din organisation.

Identifiera kundens behov och använd segmentering

En nedladdning av en guide kan vara det första steget i din automationskedja och resten av kedjan kommer att formas enligt kundens intressen. Från automatiseringsvägen kan en enskild kund överföras till olika segment baserat på vilka meddelanden de öppnar och vilka länkar de klickar på.

Onboarding (kunder eller anställda)

Olika typer av onboarding och orienteringsveckor är bördig grund för automatisering. Automationskedjor ger användbar information till kunderna om den tjänst de har förvärvat och detta fördjupar naturligtvis kundrelationen. Kunden får värdefull information och en upplevelse av att de tas om hand och uppskattas. Samma sak kan också tillämpas på en ny medarbetare.
I de automatiserade meddelandena kan du dela praxis inom organisationen, presentera ledningen och kollegorna och dela visdomspärlor.

Utöver dessa kan du övervaka beteendet hos webbplats-leads och kunder. Automatiseringar inkluderar också målsidor för
lead-identifiering.

Praktiska exempel

1. Känn dina framtida kunder

I nyhetsbrev är det är möjligt att skapa prenumerationssidor som inkluderar inriktningsinformation. Du kan lägga till kryssrutor för intressen eller andra val som gör segmenteringen enklare för dig. När dina kunder har gett dig viktig information kan du dela upp dem i segment och sedan skicka riktade nyhetsbrev via automatisering.

Denna typ av automatisering är mycket enkel att implementera och kan bokstavligen få dina öppna och klickfrekvenser att explodera.

Exemplet nedan är från Fennovet som frågar efter information om typen av etablissemang och intressen på deras prenumerationssida.

2. Välkomna en ny nyhetsbrevsprenumerant

När du får en ny nyhetsbrevsprenumerant bör meddelandekedjan för denna helt nya person definitivt automatiseras. Du kan först tacka den nya prenumeranten med specialerbjudanden, sedan segmentera enligt deras beteende och sedan ändra innehållet i följande meddelanden baserat på de data du har fått. Med andra ord bildar du grupper av mottagarna enligt vad de är mest benägna att köpa. Grupperna du har bildat kan senare användas som målgrupper för manuellt skickade meddelanden.

3. Automatisera innehåll

En av de mest tidsbesparande och nervbevarande funktionerna i grundläggande automatisering är att automatisera innehåll i nyhetsbrev. Genom att automatisera innehåll ser du till att dina utskick endast innehåller aktuell information. I praktiken läggs innehåll till i nyhetsbrevet med hjälp av olika typer av RSS-flöden. Flödet kan till exempel vara:

  • Framtida händelser
  • Nyheter
  • Flöde på sociala medier
  • Mest populära produkter
  • Annonser
  • Kundreferenser

4. Nedladdning av guide

De så kallade lead-magneterna är ett bra mål för en välbyggd men enkel automationskedja. Leadmagneter
kan till exempel vara:

  • Guider
  • Instruktioner
  • Utbildning
  • Inspelade webinarier

När du tillhandahåller fängslande innehåll för din publik, använd det som bakgrund för identifieringen. Med högkvalitativt innehåll ser du till att mottagaren får något värdefullt i utbyte mot sina personuppgifter. Det är också möjligt att rikta meddelanden baserat på beteende i dessa typer av kedjor.

Liana Technologies International Marketing Automation Survey resultat från 2020 publicerades som en nedladdningsbar guide. Om du vill höra tankarna hos 331 marknadsföringsproffs om automatisering kan du ladda ner guiden här.

5. Onboarding

Onboarding är en mycket fruktbar grund för automatisering. Med onboarding-meddelanden kan du enkelt se till att alla dina nya kunder har exakt samma information om dina tjänster eller produkter. Onboarding-automation kan till exempel vara ett helt år eller en kortare period, till exempel några veckor eller några månader.

I onboarding-automatiseringskedjan kan du också marknadsföra tjänster i de meddelanden som dina kunder mest sannolikt kommer att vara intresserade av härnäst. Du kan också anpassa meddelanden baserat på dessa data.

6. Onboarding för en ny medarbetare

Även om marknadsföringsautomation bokstavligen föreslår att det handlar om marknadsföring, kan det användas på samma sätt för kommunikationsändamål. En del av onboarding och orientering för nyanställda kan till exempel hanteras med automatiserade meddelanden.

Det behövs inga integrationer till andra system och triggern för att starta automatiseringen är ett formulär som fylls i. Meddelanden kan dock byggas som RSS-flöden från intranätdata, till exempel.

7. Hjälp din kund med deras produkt eller tjänst

I stora och långa projekt kan automatisering användas för att skicka checklistor till exempel för att påminna kunderna om en kommande lansering. I dessa fall är det inte nödvändigt att tänka på hela kundens livscykel utan istället fokusera på det stora projektet och hur smidigt det seglar fram.

Ett exempel kan vara en förestående webbplatslansering där vi vill se till att våra kunder tar hänsyn till alla viktiga saker för att säkra en snabb lansering.

8. Använda droppkampanjer för korsförsäljning

Det är smart att skicka ut droppkampanjer för korsförsäljning med hjälp av marknadsföringsautomation. Allt du behöver är en kundlista eller ett specifikt segment till vilket riktade meddelanden skickas som en automatiseringskedja som erbjuder andra produkter eller tjänster relaterade till deras tidigare inköpshistorik.

Denna typ av kedja eller droppkampanj kan vara runt 4-5 meddelanden lång. Till slut är det mycket tydligt vilka personer på
e-postlistan som visar intresse för de produkter eller tjänster som marknadsförs i droppkampanjen.

9. Webbinariemeddelanden

Meddelanden om webbseminarium eller events kan vara nästan helt automatiserad, inklusive alla dessa meddelanden:

  • Inbjudningar
  • Påminnelse för icke-registrerade
  • Påminnelse för registrerade en dag innan
  • Påminnelse för registrerade 2h innan
  • Inspelade Webbinarier
  • Uppföljningskommunikation baserad på mottagarens beteende
  • Automatiskt meddelande om potentiella kunder till kundchefen

Att lägga till innehåll i automationskedjan är en engångshändelse, varefter automatiseringen tar hand om att skicka meddelanden till rätt personer vid rätt tidpunkt. Den gamla eventautomatiseringskedjan kan också alltid användas som grund för nya eventautomatiseringar.

10. Integrationer

Alla exempel från ett till åtta har varit sådana som inte har någon integration alls, det vill säga starten av automatiseringen bygger på att fylla i ett formulär eller en uppladdad lista. I det nionde exemplet finns en integration mellan automationssystemet och eventhanteringsverktyget Eventilla. Integrationer ger dock oändliga möjligheter till automatisering.

En möjlighet är till exempel en integration mellan ett CRM-system och en automatiseringsplattform.

Automatiseringar gör att du snabbt kan lösa olika typer av utmaningar eller problem i företaget. Förutom att lösa utmaningar
ger marknadsföringsautomation möjligheter att:

  • Skapa leads
  • Främja försäljning
  • Skapa ytterligare värde för kunderna och engagera dem
  • Minska supportförfrågningar
  • Minska kundbortfall

Det är en bra idé att utöka diskussionen om marknadsföringsautomation längre än bara till marknadsföringsteamet och fråga till exempel försäljning, produktteamet eller till och med support, hur automatisering kan hjälpa dem. Hur skulle du använda relevanta data för att arbeta genom automatisering?

En liten sammanfattning av hur du snabbt och enkelt kan använda marknadsföringsautomation:

  • Nya nyhetsbrevsprenumeranter
  • Nya kunder
  • Nya medarbetare
  • Korsförsäljningskampanjer
  • RSS-feeds
  • Födelsedagsmeddelanden
  • Automatisering av evenemang

Vad kan du göra med lite hjälp från automatisering?

Diskutera med våra experter på marknadsföringsautomation och tillsammans kan vi komma fram till hur du kan dra mest nytta av marknadsföringsautomation.

Kontakta oss direkt! Boka in en demo 
Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!
Fanni Mäki
Communications Specialist