Genom att sömlöst sammankoppla data från olika källor kan företag utnyttja kraften i automatisering under hela köparens resa.
I den här artikeln fördjupar vi oss i nyckelelementen i marknadsföringsautomatisering, och utforskar hur du kan effektivisera kampanjer, leverera personliga upplevelser och uppnå anmärkningsvärda resultat. Vi tittar också på praktiska strategier för att utnyttja automatisering i olika skeden av köparresan.
Vi kommer att täcka följande ämnen:
1. Marketing automation och data
Låt inte värdefull kunddata sitta i dina system för ingenting, ta ut det mesta av det istället! Med marketing automation kan du dra och pusha data in och ut på de plattformar du har i bruk och utnyttja den effektivt.
Hur sitter marketing automation i ditt dataekosystem då? Du kan samla in data till exempel från din WordPress-webbplats, sociala mediekanaler, CRM eller
e-handelsplattform.
Automatiseringen lägger till den insamlade informationen i relevanta segment, och dessa segment läggs till ytterligare till kundresor, vilket innebär de arbetsflöden du har byggt. Inuti dessa gör automatiseringen att du kan skicka interna aviseringar (t.ex. potentiella kunder baserat på olika poäng), skicka extern kommunikation (t.ex. e-post, WhatsApp, push-meddelanden), använda utgående kanaler (betalda annonser) eller lägga till dem i e-postlistor.
Snart kan du också skapa personliga webbplatsvyer baserat på kunddata du besitter och de segment du noggrant har bestämt i LianaAutomation, som är det exklusiva marknadsföringsautomatiseringsverktyget för WordPress ekosystem och innehållsanpassning.
Profilbaserad segmentering
Anpassa upplevelsen för varje potentiell kund med profilbaserad segmentering. Detta innebär att du kan klassificera dina prospekt baserat på geografier, intresseområden, tidsramar för brådskande etc.
Du kan till exempel skapa separata målgruppssegment för potentiella kunder i Dubai och Abu Dhabi och marknadsföra olika produkter och tjänster för varje segment. Detta hjälper dig att utvärdera vilka målgruppssegment som presterar bäst, fördela budgetar och fatta bättre affärsbeslut.
Produktsegmentering med källattribution
Förutom profilbaserad segmentering kan du även göra produktbaserad segmentering med källattribut. När leaden kommer in kan du se källan och ge olika värden för dem (t.ex. CPL, MQL, SQL).
Ge olika poäng till olika kanaler för att fatta bättre beslut: till exempel kan du få MQL från Meta men SQL från LinkedIn, som kan ses som en mer värdefull källa. Detta hjälper till att jämföra olika källor och att bestämma var man ska allokera mest budget.
I båda segmenteringsscenarierna kan du ge poäng för de åtgärder som de identifierade prospekten gör genom att ta hand om leads, och sätta upp olika aktiviteter för de varma och kalla leadsna.
Hur fungerar CRM för bränsleautomatisering?
När du integrerar din CRM-plattform och marknadsföringsautomation kommer automationsverktyget att kunna dra olika datapunkter från ditt CRM, såsom kundens namn, födelsedag, inkomstgrad, plats etc. Ju fler datapunkter kan du hämta från ditt CRM-verktyg, desto mer segmentering och personlig kommunikation kan du skicka ut till dem via marketing automation.
Du kan också överföra data till CRM genom marknadsföringsautomatisering. De kan vara alla datapunkter relaterade till aktiviteter som att surfa på din webbplats, information om extern kommunikation (till exempel öppna ett nyhetsbrev), hur aktivt de reagerar på din kommunikation eller om de läggs till i ett segment.
Internt kan ett meddelande om ett varmt lead skickas till din säljare för att göra dem uppmärksamma på en lovande prospekt som till exempel nästan konverterat eller lämnat en vara i sin kundvagn.
Fånga den läckta trafiken från din webbplats
Du kan också använda data som samlas in från din webbplats med marknadsföringsautomatisering. Med ett förbättrat skript installerat är det möjligt att spåra åtgärder som rullningsdata, klickdata och tiden som spenderats på din webbplats. Detta ger dig information om vilka knappar och länkar som klickades på på en specifik målsida, eller när besökaren lämnade sidan.
När din webbsida har trafik som kommer in som inte konverterar – ladda ner en guide eller prenumerera till exempel på ett nyhetsbrev – den trafiken går förlorad. Med automatisering kan du utnyttja den så kallade läckta trafiken.
Till exempel, när en identifierad kund besöker en viss sida, skickar detta en trigger till ditt kommersiella team eller marknadsföringsteam. I marknadsföringsautomationsverktyget kan du sedan se olika händelser med en tidsstämpel, vilka sidor de besökte och vilka automatiseringar det utlöste, och du kan ställa in olika utlösare eller poäng för dessa åtgärder.
Snart kommer automatisering att göra det möjligt för dig att anpassa innehållet på din WordPress-webbplats för varje besökare med de segment du har skapat. Detta kommer att förbättra webbplatsomvandlingar, förbättra kundupplevelsen och få ditt varumärke att sticka ut.
2. Kundens köpresa
Låt oss titta på köparens resa från publikens perspektiv: medvetenhet, utvärdering, köpbeslut och slutligen att vara en lojal kund. Du kan skapa en marknadsföringsautomatiseringskedja för varje steg.
Exempel på automatiseringar för varje steg av resan
1. Vårda Leadsen
Här är ett exempel på ledande automatisering för fordonsindustrin. Företaget ville vårda sina nya prospekt som hade visat intresse genom att besöka deras webbsida med nya bilmodeller, men hade inte gått vidare till nästa steg genom att till exempel boka en provkörning.
I varje steg av automatiseringsprocessen delar de mer värdefull information om de nya bilmodellerna. Vänteperioderna är ett sätt att utvärdera om prospekten
har flyttat till nästa steg: om ja, skulle de vidta åtgärder. Om inte, skulle prospekten gå igenom arbetsflödet och de skulle läggas till i nästa segment.
2. Remarketingkampanj
Låt oss titta på en nyhetsbrevskampanj som du kan använda när du vill driva dina potentiella kunder att utföra specifika åtgärder. Låt oss föreställa oss att du har erbjudit en broschyr till vissa potentiella kunder. Broschyren skulle innehålla försäljningsmaterial och information om din produkt.
Du kan sedan skapa två sökvägar baserat på om de laddade ner broschyren eller inte. Om de gjorde det kommer automatiseringen att lägga till dem i ett arbetsflöde där du kan visa upp fler produktspecifika fördelar eller information. Varje steg i arbetsflödet representerar ett nyhetsbrev som kommer att skickas, som erbjuder ytterligare tjänster eller tjänster som konkurrenterna inte erbjuder.
Du kan även ansluta andra kanaler här. Påminn till exempel potentiella kunder om broschyren genom att skicka ett SMS eller ett WhatsApp-meddelande istället för ett e-postmeddelande.
I slutet av arbetsflödet kan du skicka ett avslutningsmeddelande, där du kan ge dem ytterligare en möjlighet att ställa frågor eller kontakta dig. Internt kan du skicka ett meddelande om att den här personen har slutfört arbetsflödet och att de nu har denna information och är en varm lead.
Dessutom kan du överföra data till betalda annonskanaler och skapa en anpassad målgrupp i Meta eller Google, där du sedan kan göra remarketing.
3. Onboarding-automatisering
Därefter kommer vi att undersöka hur du kan hålla dina befintliga kunder nöjda genom att automatisera introduktionsmeddelanden. Detta fungerar särskilt bra när du inte har kontoansvariga eller annan dedikerad personal för mindre kunder eller om du vill stödja introduktionen för de större kontona. Detta sparar tid från flera team och ett gäng människor – kontoansvariga, kundframgångshanterare, supportteam, bara för att nämna några.
Låt först den nya användaren känna sig välkommen genom att skicka ett välkomstmail. Du kan också erbjuda nyttigt material som utbildningsvideor i olika stadier av introduktionsprocessen istället för att ha dem live.
Använd gärna olika kanaler också i onboarding-automatiseringen: skicka till exempel WhatsApp-meddelanden om de inte reagerar på specifika e-postmeddelanden.
4. Merförsäljning och korsförsäljning
En av de största fördelarna med marknadsföringsautomatisering är möjligheterna till merförsäljning och korsförsäljning. Låt oss ta ett exempel från besöksnäringen.
När en ny bokning kommer in läggs kunden till ett nytt bokningssegment. Sedan efter 3 dagar kommer de att erbjudas en uppgradering via push-meddelande till ett deluxe-rum, följt av marknadsföring för andra populära tjänster som hotellet erbjuder en dag före ankomst: spatjänster i bruk, restauranger, etc.
Det här är viktig information att komma igenom innan gästerna faktiskt checkar in för att hålla koll på sina sinnen och påminna dem om att du kan erbjuda värdefulla tjänster, vilket potentiellt kan uppmuntra dem att göra fler inköp.
3. Rapportering
Nu när du är bekant med hur man använder data i marketing automation, låt oss ta en titt på hur man tolkar rapporteringen och vilka typer av rapporter som finns tillgängliga.
I LianaAutomation kan du få information som källan till leads, deras status i lead-cykeln, en uppdelning av källor där leads samlades in och detaljerade kampanjuppdelningar.
Som vi vet har organisationer olika behov och krav på rapportering. Med skräddarsydda integrationer kan du bygga mer avancerade rapporter genom att integrera Pipedrive, Looker Studio etc och automatiseringen kan pusha insamlad data till t.ex. funnel.io och vidare till PowerBI.
Detta gör att du kan få insikter om användarbeteende, hur kampanjer presterar, var du ska placera din budget, vad som ger mest avkastning på investeringen, etc. Om du skulle lägga ut rapportering på entreprenad skulle du få dessa insikter från din kontoansvarige varje månad.
Summering
Nu har du förhoppningsvis en bättre förståelse för vilka möjligheter marketing automation kan ge när data utnyttjas effektivt, hur data strömmar mellan plattformarna och kanalerna och hur konkreta use case ser ut.
Kort sagt, marketing automation kan ta hand om många manuella uppgifter åt dig, hjälpa dig att få en bättre förståelse för din publik och hjälpa dig att fatta bättre affärsbeslut, för att bara nämna några.
Intresserad av marketing automation?
Kontakta våra specialister för en skräddarsydd demo och få veta hur marknadsföringsautomation kan hjälpa ditt företag att växa.
Läs mer om ämnet:
- 5 marknadsföringsautomatiseringar som alla företag bör använda
- Marketing Automation i praktiken, del 1: Från små strömmar till kundupplevelse – viktig vardagsautomation
- Marketing Automation & CRM – de största fördelarna och bästa praxis