Det flesta av den organiska webbplatstrafiken kommer via sökmotorer. På grund av detta kan en hög ranking på sökmotorer verkligen hjälpa till att få fler potentiella besökare till din webbplats. Sökmotoroptimering (SEO) är alltså verktyget att använda för att få en högre ranking.
Innehållsmarknadsföring och SEO är en match made in heaven och det är svårt att tänka dem som separata så när du tänker på din kommunikation och PR, bör du definitivt ha SEO i åtanke.
Professionella som ansvarar för kommunikation och skapande av innehåll har blivit oerhört viktiga för sökmotoroptimering. Bekräftelse av SEO hjälper till att få fram ditt budskap för så många som möjligt. Med dessa SEO-tricks ser du till att din organiska synlighet fortsätter att växa.
Hur PR kan stödja sökmotoroptimering
Få ut mesta möjliga av pressmeddelanden
1. Publicera dina pressmeddelanden offentligt online - på företagets webbplats, i ditt pressrum och på speciella plattformar för pressmeddelanden.
2. Dela pressmeddelanden på sociala medier och erbjud möjligheten att dela meddelandet vidare för ytterliga förstärkning.
3. Lista ut vilken som är den bästa dagen och tidpunkten att skicka pressmeddelanden på. Detta är en viktig faktor för hur många mottagare som läser pressmeddelandet.
4. Lägg alltid in länkar i dina pressmeddelanden.
5. Bygg ett förhållande med varumärkets medarbetare och opinionsledare. Hitta aktiva twittrare, bloggare och journalister.
Finjustera din webbplats
6. Lär dig grunderna i god SEO-innehåll: använd rätt stil för rubriker, markera viktiga ord och använd nyckelord när du namnger infogade bilder och videor, så att dessa finns i sökmotorer. Detta kallas optimering på sidan.
7. Om namnet och webbadressen på en webbplats kan redigeras, bör riktiga ord användas istället för kombinationer av bokstäver och siffror.
8. Call-to-Actions bör inte bara kallas "Lär dig mer" utan snarare "Lär dig mer om samarbete mellan pressmeddelanden och mediaövervakning".
9. Var inte rädd för Google Analytics! Spåra framgången för ditt innehåll och ta reda på hur människor hamnar på din webbplats.
10. Optimera även dina landningssidor - se till att de första sökresultaten för ditt företag har högkvalitativt innehåll.
11. Om någon delar ditt innehåll på webben be dem att även dela en länk till din webbplats eller tagga dig.
Använd data and bevakning
12. Anpassa ditt innehåll efter aktuella trender. Google Trends är ett lättanvänt verktyg för att hitta aktuella ämnen.
13. Sökordsundersökning är det bästa sättet att förstå vad din målgrupp letar efter. Gör en sök på nyckelord för att ta reda på relevanta nyckelord för ditt företag. Ta reda på vad dina kunder och intressenter vill vet mer om. Du kan använda tjänster som Ubersuggest och Google Ads Keywords planerare (du behöver ett Google Ads-konto).
14. Finns det ett trendande evenemang eller ämne som inte riktigt är relevant för ditt varumärke? Kreativitet lönar sig. Kan du gå in i diskussionen genom att till exempel starta en relevant välgörenhetskampanj?
15. Annonsera på sökmotorer: Google Ads visar vilka ord som leder till din webbplats.
16. Följ resultaten från pressmeddelanden med övervakning av media och bevakning av sociala medier.
17. Ställ in ditt bevakningsverktyg för att uppmärksamma dig om användningen av relevanta nyckelord i media. På det här sättet vet du vad som händer i din bransch.
Kom ihåg: content is king
18. Fokusera på att skapa innehåll av hög kvalitet. Du vill att ditt innehåll ska matchar de frågor som sökarna letar efter.
19. Längre innehåll fungerar: Googles algoritm kontrollerar innehållets hållbarhet och tillförlitlighet. Detta gör även att läsarna vistas längre på din sida och ökar din ranking på Googles resultat.
20. Radera inte föråldrat men ändå användbart innehåll. Se vilket innehåll som fungerar bäst och se till att hålla det uppdaterat.
21. Använd relevanta nyckelord i titeln och i de första 150 orden i ditt innehåll.
22. Investera tid och resurser i innehållsskapande för att skapa ett konsekvent och varaktigt varumärke online.
Kommentera
Kommentarer
Inga kommentarer