Digitaliseringen har förändrat journalisters arbete avsevärt. Pressmeddelanden är dock fortfarande en viktig informationskälla för dem och de är ett effektivt sätt för företag och organisationer att förmedla sitt budskap.
År 2019 genomförde vi en internationell studie där vi frågade journalister vad de uppmärksammar när de läser ett pressmeddelande och vilken typ av release de föredrar. Den tidigare versionen av undersökningen genomfördes 2017 och det är tydligt att det skett intressanta förändringar i användningen av pressmeddelanden.
Vår undersökning genomfördes av 892 journalister och medieproffs från 6 olika länder: Finland, Frankrike, Tyskland, Hongkong, Sverige och Förenade Arabemiraten. Hälften av respondenterna har arbetat som journalister i mer än 16 år.
Hur använder journalister pressmeddelanden?
Journalister använder aktivt pressmeddelanden och användningen har ökat de senaste åren.
85% av våra respondenter hade läst ett pressmeddelande under det senaste dygnet. Mer än en tredjedel hade använt ett pressmeddelande för att skriva en artikel under det senaste dygnet. Jämfört med studien från 2017 ökade användningen av pressmeddelanden med 8 procent. Detta visar en markant ökning av journalisters användning av pressmeddelanden.
Endast ett fåtal journalister använder de pressmeddelanden de får. Normalt är texterna lite modifierade eller så används de att som material för att skriva en helt ny artikel. Många journalister kontaktar kontaktpersonerna i pressmeddelandena för mer information.
Hur får man sina pressmeddelanden lästa?
Journalister får ständigt nya pressmeddelanden till sina inkorgar vilket gör det svårt att sticka ut. I vår undersökning lyfte journalister fram vissa faktorer som påverkar huruvida de läser ett pressmeddelande eller inte:
- Aktuell rubrik
- Tydlig och förståelig text
- Engagerande rubrik
- Rätt riktat meddelande
Det är även viktigt att välja rätt informationskanal för att skicka pressmeddelanden. De flesta journalister föredrar att få pressmeddelanden via e-post medan ett litet antal söker dem från andra källor. Det är därför viktigt att använda en uppdaterad e-postadress och rikta sina meddelanden korrekt.
Dessutom är det lättare att använda ditt pressmeddelande när du publicerar de senaste nyheterna direkt. Välj ett viktigt hett ämne per pressmeddelande, håll dig till fakta och undvik överdriven reklam. Det är även viktigt att ange en kontaktperson i pressmeddelandet och se till att personen finns tillgänglig minst i 24 timmar efter att den skickats.
(Kommentar från en respondent till vår undersökning)
Hur gör man sitt pressmeddelande mer tilltalande?
Det första viktiga steget är att väcka en journalists intresse att läsa ditt pressmeddelande. Nästa mål är att skapa ett pressmeddelande med innehåll så intressant att det slutligen blir till en artikel.
Det faktum att författaren till pressmeddelandet är bekant för journalisten påverkar ifall det senare kommer att läsa det.
Att lyfta fram organisationens personlighet i innehållet i utgåvan och tänka utanför boxen kan inspirera journalisten och motivera dem att använda ditt pressmeddelande.
På frågan "i vilken utsträckning använder journalister bilder från pressmeddelanden" svarade 70% att de använder dem i stor utsträckning eller mycket stor utsträckning.
Enligt vår undersökning förbättrar högkvalitativa bilder och videoklipp sannolikheten att ett pressmeddelande publiceras avsevärt, så länge materialet finns tillgängligt.
Ifall pressmeddelandet inte omedelbart resulterar i att en artikel eller intervjuförfrågningar skapas betyder det inte att ditt meddelande misslyckades. Aktiv kommunikation hjälper dig att hålla koll på journalister och kan möjliggöra en intervjuförfrågan i framtiden.
(Kommentar från en respondent till vår undersökning)
Ladda ner vår guide för att lära dig mer om effektiv PR
I den här artikel skrapar vi bara lite på ytan. Mer konkreta tips, intressant statistik och journalisters ärliga kommentarer om PR får du genom att ladda ner vår gratis guide: Effektiv PR med pressmeddelanden.
Kommentera
Kommentarer
Inga kommentarer