Vilka anser marknadsförare är de viktigaste fördelarna med marketing automation? Och vilka är utmaningarna de står inför med tekniken? Hur investerar de i marketing automation 2023?
I år genomförde vi vår internationella marknadsföringsautomationsundersökning för tredje gången för att uppdatera och fräscha upp vårt perspektiv på hur marknadsförings- och kommunikationsproffs runt om i världen upplever marknadsföringsautomation. Vi frågade hur marknadsföringsautomation används i organisationer, dess fördelar, betydelse och utmaningar som marknadsförare står inför med tekniken.
Det var 291 marknadsförings- och kommunikationsexperter runt om i världen som deltog i undersökningen. Vi slog in enkätresultaten i en snygg guide, och den är nu tillgänglig för nedladdning! (Just nu endast på Engelska)
I den här artikeln kommer vi att ta en titt på anledningarna till varför marknadsförare förlitar sig på marketing automation för att öka sina marknadsföringsinsatser under 2023.
Varför skaffar marknadsförare marknadsföringsautomation i första hand?
Det här är några av frågorna vi var intresserade av att ta reda på:
- Hur länge hade respondenterna använt marketing automation?
- Om de inte använder marknadsföringsautomation, varför hade de ännu inte skaffat tekniken?
- Vilket är det primära syftet med vilket de hade skaffat marknadsföringsautomation?
- Vilka är de främsta fördelarna med marketing automation?
- Vilka utmaningar stod de inför med marketing automation?
Hitta svar på dessa och andra frågor genom att ladda ner guiden.
Låt oss ta en titt på anledningarna till att organisationer förvärvar marknadsföringsautomation och några av de fördelar som marknadsförare lyfte fram som tekniken har gett dem.
De flesta av de svarande som använder marknadsföringsautomation skaffade sig lösningen för att göra mer effektiv marknadsföring (30,3 %), för att öka försäljningen (19,7 %) och för att ta bättre hand om sina kunder (17,4 %).
Undersökningen visade också att de upplevda fördelarna med marketing automation är i linje med syftet med vilka organisationer som förvärvade lösningen från första hand. Lösningen har med andra ord levt upp till deras förväntningar.
Enligt vår undersökning satsar organisationer också mer på marketing automation än under åren innan. Det finns flera sätt att investera i marknadsföringsautomatisering, och i guiden dyker vi djupare in i exakt hur organisationer planerar att investera under det kommande året.
Vilka är fördelarna med marketing automation?
Vi ville också ta reda på vad marknadsförare tycker är de viktigaste fördelarna med marketing automation. Vi hade som mål att ta reda på hur viktig lösningen är för deras organisation för att se vilka funktioner eller aspekter marknadsförare värdesätter och hur de korrelerar med verktygets upplevda betydelse.
Vi fick reda på att marknadsförare fortsätter att värdesätta att kunna betjäna sina kunder med mer rättajmat och anpassat innehåll och att se konkreta resultat samtidigt som de hanterar kostnaderna.
Personifiering av innehåll kommer att göras ännu enklare inom en snar framtid, när vår nya WordPress-integration låter marknadsförare personalisera och A/B-testa deras WordPress-webbplatsinnehåll med marknadsföringsautomation.
Vill du själv uppleva fördelarna med marketing automation?
Få potentiella kunders uppmärksamhet och vägled dem mot ett köpbeslut med marknadsföringsautomationsverktyget LianaAutomation. Du behöver inte vara en marketing automation-expert för att se resultat – du kan lägga ut alla aktiviteter till oss och få ut det mesta av lösningen.
Intresserad av Marketing Automation? Kontakta oss