Gå till huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till sidfotmenyn

Varför ska du använda WhatsApp tillsammans med Marketing Automation?

0
A smiling person using their phone to read WhatsApp messages
Dela

Du känner väl till WhatsApp? Den populära mobilmeddelandeappen används av mer än 2 miljarder människor i över 180 länder, rankad som den mest använda messengerappen i världen.

Tillsammans med att den genomsnittliga öppningsgraden för sms är den 98 procent, dessa siffror ger en enorm marknadsföringspotential. Det är därför WhatsApp erbjuder marknadsföringsverktyg för företag, inklusive inbyggda marknadsföringsautomationsfunktioner som bland annat möjliggör automatiserade meddelandeflöden och försäljningsprocesser.

Men även om WhatsApps egna marknadsföringslösningar innehåller automationsfunktioner, uppnås den största fördelen när meddelandeappen används tillsammans med en verklig marknadsföringsautomationslösning. Låt oss berätta hur!

De största fördelarna med att använda marketing automation och WhatsApp tillsammans

Marketing automation gör WhatsApp-marknadsföring mycket mer effektiv. Du kan ha automatiserade konversationer, använda konversationsdata utanför appen och använda den i dina marknadsföringskampanjer och segmentera dina kontakter mycket mer exakt.

Spara tid genom att automatisera WhatsApp-meddelanden

WhatsApps eget marknadsföringsverktyg WhatsApp Business erbjuder några automatiska meddelandemallar, men urvalet är inte särskilt brett. Det är här meddelandeappen och marknadsföringsautomatiseringen kommer in.

Med en plattform för automatiserad marknadsföring kan du automatisera sändningen av det första meddelandet i WhatsApp-konversationen, men även nästa meddelande, baserat på mottagarens svar. Genom att sätta utlösare till automationskedjan kan du definiera vad som är nästa steg i konversationen. Triggern kan vara att mottagaren svarar på samtalet på ett visst sätt eller att de överhuvudtaget svarar.

Du kan till exempel skapa ett meddelande inklusive en omröstning, och om mottagaren svarar "A", har nästa automatiska meddelande innehåll relaterat till det alternativet. Du kan också inkludera triggerord i meddelandet: om svaret har ordet "iPhone", kan nästa automatiska meddelanden relatera till det ämnet.

Automatiseringsarbetsflöde med WhatsApp-meddelanden. Nästa meddelanden automatiseras baserat på mottagarens svar. Det första meddelandet innehåller en omröstning och

Du kan också hoppa in när som helst och fortsätta konversationen manuellt.

Med marketing automation kan du nå kunder med det innehåll de behöver just i det ögonblicket. Detta gäller även för automatiserade WhatsApp-meddelanden: du kan informera kunden om deras tandläkarbesök en dag innan, och be om feedback från kunderna efter att en dag har gått sedan besöket.

Flera marknadsföringskanaler på en plattform

När du väljer en plattform för automatiserad marknadsföring som ansluter till WhatsApp kan du vara säker på att den också har kopplingar till andra marknadsföringskanaler.

Till exempel, med LianaAutomation kan du skapa automatiserade arbetsflöden som består av WhatsApp-meddelanden, nyhetsbrev, SMS-meddelanden, Google Ads, mobilapps push-meddelanden och automatiserade tryckta kampanjer.

På så sätt kan du skapa mycket mer omfattande och mer välmående marknadsföringskampanjer än med enbart WhatsApp.
Du sparar också tid och pengar eftersom de flesta av marknadsföringsåtgärderna kan göras på en plattform.

Spara och använd data vidare

Att använda WhatsApp med en automationslösning för sin marknadsföring innebär att konversationsdata inte bara lagras i appen. Tack vare integrationer flödar din data fram och tillbaka mellan lösningarna, vilket också möjliggör ett mångsidigt utnyttjande av data i dina marknadsföringskampanjer. Detta gör dina marknadsföringsinsatser i WhatsApp mycket mer effektiva och långtgående.

Det finns gott om möjligheter för hur du kan utnyttja dataflödet. Här är några:

  • Du kan automatiskt spara alla WhatsApp-konversationer
    till kundens profil i ditt CRM.
  • Du kan lägga till alla som svarat på din omröstning
    med svaret "A" till en specifik e-postlista.
  • Du kan enkelt hämta kundens telefonnummer med automationssystemet
    istället för att lägga till dem i din telefon för hand. Detta förenklar även
    massmeddelanden till större kampanjgrupper.

Inga kalla meddelanden

WhatsApp är inte en kanal för kalla meddelanden – folk använder den mest för personliga ändamål, varför du måste vara ännu mer uppmärksam på samtycke än när du skickar ett e-postmeddelande. Om du börjar skicka oönskade meddelanden kan mottagaren enkelt blockera ditt nummer.

Genom att lägga till WhatsApp-konversation som en del av din automatiseringskedja kan du säkerställa att det finns tillräckligt med mötespunkter längs kundvägen innan det första meddelandet. På så sätt kommer inte ditt första meddelande ut av det blå.

Bredare möjligheter till segmentering och inriktning

I WhatsApp Business är det möjligt att märka kontakter baserat på de konversationer du hade. Appen har några standardetiketter, som Ny kund och Beställning klar, men du kan också lägga till dina egna. Detta hjälper till att kategorisera konversationerna och gör det snabbare att hitta rätt konversationer.

Marketing automation tar segmenteringsmöjligheterna mycket längre. Tack vare programvaran är segmenteringen inte bara avgränsad till WhatsApp. Istället kan du utnyttja konversationsdata i alla marknadsföringskanaler du har kopplat till ditt automationsverktyg.
 

Ta hänsyn till WhatsApps egna marknadsföringsregler

WhatsApp vill hålla marknadsföringen på sina plattformar så relevant som möjligt. Det är därför som några regler gäller för kommunikationen som genomförs genom den.

  • När en organisation kontaktar kunden måste meddelanden skickas med en meddelandemall som är förgodkänd av WhatsApp. Efter detta kan samtalet fortsätta fritt.
  • Direktförsäljning och marknadsföringsmeddelanden är förbjudna på WhatsApp – i stället måste meddelandet vara relaterat till kundtjänst. Till exempel är omröstningar, bulletiner och leveransmeddelanden accepterade meddelandetyper.
  • Du måste ha mottagarens tillåtelse för att skicka WhatsApp-meddelanden till dem. Att begära tillstånd kan till exempel göras med en separat tillståndsförfrågan på företagets hemsida.
  • WhatsApp-kommunikation är mer begränsad i vissa branscher, som sjukvård och försäljning och import av alkohol.
     

Hur använder man marketing automation och WhatsApp tillsammans?

Med ett högkvalitativt verktyg för marknadsföringsautomation och en pålitlig mjukvaruleverantör är det enkelt och snabbt att börja dra nytta av fördelarna med att använda marknadsföringsautomation och WhatsApp tillsammans.

Ladda ner och konfigurera WhatsApp Business-appen

För att kunna skicka WhatsApp-meddelanden med en automationslösning för marknadsföringen måste du först konfigurera WhatsApp Business-appen och bygga din företagsprofil – att göra detta är enkelt.

Programvaruleverantören för marknadsföringsautomatisering behöver telefonnumret som är kopplat till ditt WhatsApp-konto för att ansluta verktygen. Efter det är du redo att börja skapa dina automatiseringskedjor.

Konfigurera WhatsApp

För att kunna skicka WhatsApp-meddelanden med marknadsföringsautomation måste du konfigurera WhatsApp-meddelandeappen för ditt företag. Driftsättning kan göras genom att beställa hos Liana.
För att aktivera WhatsApp måste ditt företag ha ett befintligt Facebook Business-konto. I beställningsprocessen får ditt företag ett eget unikt WhatsApp-nummer, som registreras baserat på ditt Facebook Business ID. Du måste också fylla i ett formulär där du godkänner villkoren för Whatsapp-klienten.

Det är bra att ge tid för processen, eftersom det kan ta upp till 2–5 veckor.
 

Skapa dina arbetsflöden för automatisering

När WhatsApp-kontot för din organisation är klart kan du börja skapa dina automatiseringar. Om du redan har en marknadsföringsautomationslösning i bruk och WhatsApp är en ny funktion i verktyget, gå igenom dina befintliga automationsarbetsflöden och se om de kan strömlinjeformas med WhatsApp-meddelanden.

Ta hänsyn till dina öppettider när du skapar automatiseringskedjorna. Ställ inte in sändningen av det första meddelandet för kvällstid om du vet att du inte är tillgänglig då.

Du kan ställa in ett automatiskt bortameddelande på WhatsApp Business som skickas till kunder om de försöker nå dig när du inte är tillgänglig. Använd den här funktionen för att informera kunderna om dina öppettider och hur snart de kan anta att du kommer att svara på deras meddelanden.

Visste du att Lianas proffs på marknadsföringsautomartion är redo att hjälpa dig att bygga automatiseringar som når de resultat du vill ha? Läs mer om Marketing Automation som en tjänst.

Samla in kontaktinformation från ditt CRM

Använd en integration av din CRM och marknadsföringsautomationsprogramvara för att enkelt hämta kunders telefonnummer. Integrationer tillåter också data från WhatsApp-konversationer att flöda tillbaka till ditt CRM.

Du måste börja tänka på smarta sätt att samla in telefonnummer för att utöka din databas. Ett enkelt sätt är att fråga efter telefonnumret i dina prenumerationsformulär. Ju mer data du har om dina kunder, desto lättare är det att skicka mycket riktat innehåll och kampanjer till dem.

Svara snabbt på meddelanden

Snabba svar är viktigt – det får dina kunder att känna sig viktiga och förbättrar kundupplevelsen. Faktum är att 76 % av konsumenterna på sociala medier förväntar sig ett svar under de första 24 timmarna, 13 % även under den första timmen.

Genom att automatisera WhatsApp-konversationerna är det enkelt att hantera tidpunkten för meddelandena. Trots automatiseringen är det bra att ha personer i ditt team på is som är ansvariga för WhatsApp-kommunikation med kunder.

Idéer för att använda WhatsApp i dina automationsflöden

Var kreativ när du använder WhatsApp-meddelanden i dina automatiseringar. Du kan skapa arbetsflöden som bara fokuserar på WhatsApp-meddelanden eller kombinera flera marknadsföringskanaler i en automatisering.

Vad som är bekvämt är att WhatsApp-konversationer stöder flera former av media förutom text. Du kan diversifiera meddelandeinnehållet med bilder och länkar, till exempel.

Välkommen och introduktion av nya kunder

Få dina nya kunder att känna sig välkomna genom att skicka ett WhatsApp-meddelande till dem där du kan ge viktig information, dela användbara länkar och svara på deras frågor.

Marketing automation gör det enkelt att snabbt svara på vanliga frågor. Skapa automatiserade svar baserat på triggerord som är relaterade till ämnen som kunder ofta har frågor om.​​​​​​​​​​​​​​

Varför inte använda WhatsApp-meddelanden också för introduktionsändamål? Du kan dela riktlinjevideor av dina produkter och berätta för din kund vilka andra tjänster du har att erbjuda.

Samla in feedback och recensioner

WhatsApp är en praktisk kanal för att fråga din kunds åsikter om dina tjänster eller produkter. Kommunikationen i WhatsApp är vanligtvis avslappnad och snabb, vilket innebär att feedbacken du får kan vara mer korrekt och ärlig. Och det är bara bra, eller hur?

Marketing automation säkerställer att feedbackprocessen fortskrider automatiskt enligt en idealisk tidtabell. Du kan också automatiskt rikta feedbacken till ditt kundupplevelseteam, eller till någon som den gäller.​​​​​​​

Skicka påminnelser

WhatsApp är en effektiv kanal för att hålla dina kunder på rätt spår om deras bokningar, möten, kommande evenemang och erbjudanden som löper ut. Du kan vara säker på att informationen når mottagaren snabbt: hälften av WhatsApp-användarna kollar appen dagligen.

Påminnelsemeddelanden tenderar att ha en positiv inverkan på kundupplevelsen. Kunden lär sig att du kommunicerar om saker att komma ihåg och de får reda på vilka kanaler du använder för att skicka påminnelserna.​​​​​​​

Vill du nå ut till dina kunder och potentiella kunder på ett nytt sätt? Nu kan du skicka WhatsApp-meddelanden i vårt verktyg, LianaAutomation.

Jag vill veta mer!

Lär dig fler praktiska knep för marknadsföringsautomation:

Tyckte du om den här artikel?
Ge den en tumme upp!
Mari Sihvonen
Content Marketing Specialist

Kommentera

Kommentarer

Inga kommentarer