Har du någonsin köpt produkter eller bildat din åsikt baserat på innehållet skapat av en person du följer? Besöker du bloggar för att söka efter tips för nya köp? Då har du påverkats av en viktig opinionsledare.
Vad är en opinionsbildare?
Ledare för viktiga åsikter (KOL) är människor eller organisationer med så stark social status att deras rekommendationer och åsikter beaktas och lyssnas på när viktiga beslut fattas. Bra exempel på viktiga opinionsledare är politiska figurer, kolumnister och kändisar som är kända för sitt arbete.
Alla viktiga opinionsledare har en framträdande status i sina egna communities och deras åsikter värderas och lyssnas på. De ses som sanna experter och har samma förtroende som riktiga individer, inte bara offentliga personer som representerar företag.
Vad är skillnaden mellan påverkare och viktiga opinionsledare?
Åsikter skiljer sig åt när det gäller huruvida de viktiga opinionsledarna och påverkarna är desamma.
Tack vare sin expertis inom sitt område, förvärvad genom sin professionalism eller sin långa erfarenhet, litar folk på viktiga opinionsledare. KOL är kanske inte aktiva på sociala nätverk, men de kan fortfarande låta dem öka sin berömmelse och erbjuda dem en kraftfull kommunikationskanal för att utöva sitt inflytande.
Till skillnad från viktiga opinionsledare tjänar påverkare större delen av sina inkomster i sociala medier. Påverkarens trovärdighet är baserad på deras personliga sociala medier och innehållet de delar. När påverkarna respekteras tillräckligt av sina följare kan följarna uppfatta dem som viktiga opinionsledare.
Sammantaget är vissa viktiga opinionsledare också påverkare och vice versa, men inte alla ser sig själva som båda.
Var kommer opinionsledare ifrån
Om du redan är i det offentligheten är det ganska lätt att få inflytande. Till exempel kan en skådespelare från en TV-serie, en politiskt aktiv individ eller en person som arbetar i en mycket uppskattad expertposition lätt bli en viktig opinionsledare. Speciellt experter som har en åsikt om trendande ämnen kan snabbt få ett starkt fotfäste.
En tidigare okänd person kan dock också bli en viktig opinionsledare med organiserad och långsiktig insats. Till och med en liten gnista av berömmelse eller rätt typ av nätverk på sociala medier kan i slutändan höja en person till status som en viktig opinionsledare.
Opinion Leader Marketing 2020
Key opinion marketing är här för att stanna, men företag använder den på olika sätt. Vissa ser KOL-marknadsföring som vilken mediekanal som alla andra medan för andra är det ett viktigt strategiskt verktyg för att göra affärer.
När det gäller det sista alternativet investerar företag mycket för att välja rätt KOL och därmed hitta en partner som delar samma värden. Mediebevakning är ett användbart verktyg för att hitta den bästa påverkaren. När du vet vilka ämnen som diskuteras i din bransch kommer du också att vara medveten om vem som påverkar konversationer och trender.
Företagen och påverkarnas handlingar följs mycket noggrant i dag och deras roll som en pålitlig informationsspridare har vuxit. Publiken följer verkligen vilka ämnen som påverkas av influencer, vilka evenemang de deltar i och vilka typer av produkter de representerar. Även företagen granskas: det är viktigt att veta hur de belyser till exempel mångfald och miljöfrågor i sin marknadsföring och andra åtgärder.
Varför använda opinionsledare i sin marknadsföring
Marknadsföring genom viktiga opinionsledare ses som mer uppriktigt och ärligt, för vem skulle personligen rekommendera fel produkt eller tjänst? Detta skulle troligen även skada KOL: s rykte.
Viktiga opinionsledare hjälper till att få kunder som verkligen är intresserade eftersom människor litar på dem. En berömd karaktär ger en känsla av att människor känner denne personligen och att man kan lita på dennes åsikter.
Hur man väljer rätt opinionsledare att arbeta med
Med sociala medier ökar antalet viktiga opinionsledare ständigt och kontakten med dem har blivit lättare. Det är viktigt att hitta rätt person att arbeta med för att vara säker på att målgruppen ser och reagerar på innehållet.
Rätt personer kan hittas genom att fastställa målen för samarbetet och definiera vad som måste mätas. Annonsören måste tänka på vad samarbetet med den här personen kan ge tillbaka. Behöver vi videor eller texter, vad är målgruppen vi vill nå, vill vi att personen ska prata i en TV-reklam eller vid våra egna evenemang?
Samarbeten bör även baseras på värderingar. Viktiga opinionsledare man väljer att samarbeta med bör inte väljas baserat på antal följare utan utifrån deras inflytande i sin nisch. Meddelandet behöver inte nödvändigtvis spridas brett om följarna är precis de som företaget vill nå ut till.
Naturligtvis är även priset en viktig faktor vid val av KOL eller influencer att arbeta med. Kostnaden för samarbete ökar i allmänhet med populariteten för personen. Att arbeta med mikroinflyktare (mindre än 10 000 prenumeranter) är i allmänhet billigt medan makroinflytande (mer än 10 000 prenumeranter) får produkten större synlighet. När publiken växer tenderar emellertid engagemangsgraden att minska.
Vissa gör heller inte samarbeten spreciellt ofta eftersom deras inkomst inte är beroende av samarbeten.
Lagar och praxis
Viktiga opinionsledare kan vara involverade i marknadsföring på flera sätt. Företag i kosmetikbranchen kan skicka produktprover till skönhetsbloggare, sportklädes-märken sponsrar olika typer av tävlingar på Instagram och kända proffs används för expertrecensioner och bloggar för att för att ge ytterligare exponering.
Kom dock ihåg att det finns lagar och praxis att följa när du arbetar med influencers. Beroende på land kan dessa regler vara mycket stränga när det gäller produktplacering eller betalningar till påverkare. Se till att du känner till allt finstilt i lagen och bästa praxis för marknadsföring av influencer innan du börjar.
Det är bra att inkludera företagets rättigheter att använda materialet som producerats av huvudutvecklingsledaren i avtalet. I vilka kanaler kan innehållet användas, hur ofta och hur länge?
Kommentera
Kommentarer
Inga kommentarer