Under 2017 genomförde vi vår första internationella undersökning om marketing automation och det är nu dags att få ett fräschare perspektiv på hur marknadsförare använder automatiseringar. I den här artikeln har vi listat några av resultaten från vår senaste undersökning. Vi jämförde även resultaten med tidigare resultat.
Mål
Vi ville ta reda på hur marknadsföringsteam använder automatiseringar i sitt dagliga arbete, vilka fördelar de får och vilka utmaningar de står inför.
Respondenterna
331 proffs inom marknadsföring och kommunikation från Sverige, Finland, Frankrike, Tyskland, Förenade Arabemiraten och Hongkong deltog i undersökningen.
Kännedom om marketing automation
Närmare 90% av de tillfrågade känner till marketing automation. Under 2017 svarade 20,3% att de inte känner till tekniken medan endast 13,9% svarade detsamma i den senaste undersökningen.
Fördelar med marketing automation
De mest framstående fördelarna med marketing automation är att man kan rikta sina meddelanden bättre och får en bättre ROI av sin marknadsföring. 2017 angav 32,9% att förbättrade ROI som den främsta fördelen medan hela 40,5% valde samma alternativ under 2019.
Utmaningar med marketing automation
De mest omtalade utmaningarna med automatisering av marknadsföring är brist på expertis och brist på personalresurser. 2017 angav 40% av marknadsförarna bristen på lämpligt innehåll jämfört med endast 15,3% 2019.
Viktiga resultat:
- Automatisering av marknadsföring blir allt populärare bland marknadsförare och kommunikatörer.
- Bättre inriktning på meddelanden är den viktigaste fördelen med automatisering av marknadsföring. Detta bevisar att dagens digitala marknadsföring är inriktad på personlig kommunikation.
- Automation kan lösa några viktiga problem som marknadsförare möter, till exempel hur man maximerar sin ROI, förbättrar kundupplevelsen eller lockar mer kvalificerade kunder.
- De största utmaningarna med automatisering av marknadsföring är bristen på kvalificerade resurser samt bristen på kunskap om tekniken och hur man använder den.
Är du intresserad av att lära dig mer om marketing automation? Här har vi samlat våra bästa inlägg om ämnet.
Kommentera
Kommentarer
Inga kommentarer